Voltgoed
Huisstijlontwikkeling

De opdracht
Op een stralende woensdagochtend in mei kwamen Horst, Stan en Jasper bij ons op kantoor in Utrecht. Deze drie jonge, enthousiaste heren hadden een startup voor duurzame warmtesystemen bij nieuwbouwwoningen opgezet: Voltgoed. Bij een nieuw bedrijf hoort natuurlijk ook een nieuwe visuele identiteit. En daar mochten wij hen bij helpen!
Voor House of Visual Design was dit best een bijzondere uitdaging. Het verzoek voor het grafisch ontwerpen van een infographic of brochure krijgen wij vaker, maar nu mochten we een volledige (visuele) identiteit creëren. Van zo’n uitdaging gaat het hart van grafische vormgevers al gauw sneller kloppen. Nu konden we doen waar we goed in zijn: onze creatieve geest volledig benutten. Hiervoor zetten we een team van twee vormgevers én een tekstschrijver op deze klus.
Tijdens de kennismakingssessie was het voor ons zaak om te ontdekken wat Voltgoed nu écht is. Wat zijn de missie en visie van het bedrijf? Wat moet het uitstralen? Zoals onze Elise zei: “We wilden het naadje van de kous weten”. Toen we dit hadden ontdekt, een heerlijke lunch achter de kiezen hadden en ook simpelweg veel hadden gelachen, deden we met z’n allen nog een brainstormsessie. Zo konden wij de persoonlijke smaakvoorkeuren van Horst, Stan en Jasper peilen.
Na deze inspirerende dag gingen we dan echt aan de slag met het ontwerp. Hiervoor was het eerst zaak om een inspirerend logo met bijbehorende huisstijl te ontwerpen. Op basis van alle input stelden wij een aantal concepten op, waarin de kracht van het bedrijf visueel en conceptueel naar voren komt.
Project
Huisstijlontwikkeling
Klant
Voltgoed
Onze bijdrage
Logo ontwerp en concept, ontwerp huisstijl elementen, powerpoint en website ontwerp.
De uitwerking
Zo kwamen we tot een pakkend logo
Het logo van Voltgoed is helder en strak. Geen poespas, dat wil Voltgoed uitstralen. Het heeft een rond lettertype, zodat het visueel toegankelijk is. De letters ‘l’, ‘t’ en ‘d’ hebben een tikkeltje eigenwijze ronding gekregen, wat goed aansluit op de tilde (~). De tilde is het natuurkundige symbool voor evenredigheid, wat bij veel mensen de associatie van balans en eerlijke verdeling oproept. Dat is net zoals de verhoudingen bij Voltgoed: kwaliteit, kosten, gebruikersvriendelijkheid en duurzaamheid zijn in balans met elkaar!
Een dijk van een visuele identiteit
Met het logo als fundering bouwden we voort aan de huisstijl van Voltgoed. Door concepten te projecteren op onder andere (fictieve) billboards, websites en posters, konden wij Voltgoed duidelijk laten zien hoe de verschillende potentiële huisstijlen ‘in de realiteit’ over zouden komen. Met dank aan het enthousiasme en de constructieve kritische houding van de drie heren tijdens onze wekelijkse overleggen, hebben we zo in een mum van tijd een dijk van een visuele identiteit neergezet.
Terwijl onze grafische ontwerpers nog druk bezig waren met de visuele identiteit van Voltgoed, was onze tekstschrijver aan de slag gegaan met het opstellen van de websiteteksten. Door ook de teksten een aantal keer samen kritisch door te spreken en soms wat technische aanvullingen in te brengen, rolde hier een resultaat uit waar iedereen tevreden over was. Aan de hand van deze websiteteksten zijn vervolgens ook de teksten voor de PowerPoint en de flyer gemaakt. Deze teksten zijn ‘kortere’, meer activerende, versies van de websiteteksten, zodat toeschouwers snel worden geïnformeerd en aangezet tot actie.
Een geslaagd project
Op basis van de nieuw ontworpen huisstijl, het logo en de opgestelde teksten, hebben wij de producten ontwikkeld. Voltgoed beschikt nu over een aantrekkelijke en doelgerichte website, een informatieve PowerPointpresentatie én een activerende flyer. Daarbovenop, met de nieuw ontworpen huisstijl en het logo, hebben zij nu dé visuele identiteit om zich succesvol naar buiten te presenteren.
Als House of Visual Design kijken wij terug op een meer dan geslaagd project, maar voornamelijk een meer dan geslaagde samenwerking. Alle ontwerpen hebben we écht samen gecreëerd en gedurende het proces hadden we nauw contact met Voltgoed. Van de content die we samen hebben ontworpen, is ook op de beurs al goed gebruik gemaakt. Voltgoed: “We zijn echt super tevreden en zouden iedereen aan jullie aanbevelen, wat we ook al een keer gedaan hebben”.