ClickCease Skip to main content

Een flyer (laten) ontwerpen?

By december 1, 2022Kennisbank

Een flyer (laten) ontwerpen?

Wil je een evenement promoten? Heb je een belangrijke boodschap die je wil delen? Of wil je simpelweg naamsbekendheid creëren? Dan zijn flyers the way to go! Flyers zijn bedoeld om snel de aandacht te trekken van degene die hem ontvangt. Ze bestaan maar uit één blad waardoor ze in een oogopslag interesse wekken. Dit betekent ook dat ontvangers geen lange teksten hoeven te lezen. Ze zijn als het ware een uithangbord waarmee je in een korte boodschap een bedrijf of evenement onder de aandacht brengt.

Het verschil tussen flyers, folders en posters

Een flyer is dan ook anders dan een folder. Een folder wordt doorgebladerd en geeft de lezer informatie over een bepaald onderwerp. Flyers dienen meer als eyecatcher. Daarom is het belangrijk dat er een sterke vormgever achter het concept van een flyer zit. Het design moet eruit springen. Zo voorkom je dat de flyer bij mensen thuis in de prullenbak belandt.

Ook ten opzichte van een poster heeft een flyer een aantal voordelen. Posters trekken dankzij hun formaat snel de aandacht, maar een flyer kan mee naar huis genomen worden. Bovendien kunnen flyers op straat worden uitgedeeld, waardoor er meteen kort persoonlijk contact ontstaat. Dit zorgt ervoor dat de ontvanger toch sneller even terugdenkt aan de flyer en hem nog een keer bekijkt.

De 5 aspecten die een flyerontwerp succesvol maken

Zelf een flyer ontwerpen kan veel voordelen hebben. Op deze manier weet je zeker dat jouw boodschap goed wordt vertaald naar papier. Bovendien kan je dan zelf kiezen welke kleuren en materialen je gebruikt. Naast het kiezen van een mooi design voor je flyer, moet je over nog een aantal andere zaken nadenken. We hebben een aantal tips voor het ontwerpen van een flyer:

  1. Formuleer je doel. Het klinkt misschien wat voor de hand liggend, maar je doel formuleren is heel belangrijk. Wie wil je bereiken en wat is de boodschap die je wil overdragen? Zo voorkom je dat er te veel tekst in de flyer komt te staan of dat je juist zaken vergeet.
  2. Houd de tekst bondig. Een flyer is bedoeld om een boodschap over te brengen bij de ontvanger, zonder dat deze te veel hoeft te lezen. Zorg er daarom voor dat er niet teveel informatie in komt te staan.
  3. Denk na over de grootte. Het formaat is zeker iets om bij stil te staan. Wil je de flyer gaan uitdelen? Dan is het handig om voor een kleiner formaat flyer te gaan, zodat mensen hem makkelijk kunnen meenemen in hun jaszak. Gaat de flyer mee met de post? Dan kan je kiezen voor een wat groter formaat zodat hij beter opvalt in een stapel brieven.
  4. Kies voor foto’s. Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Het is dan ook slim om naast tekst ook foto’s in je flyer te verwerken. Denk wel goed na over welke foto’s je dan wil gebruiken. De foto’s moeten van hoge kwaliteit zijn en jouw verhaal goed naar voren laten komen.
  5. Deel je gegevens. Je wil natuurlijk dat de flyer een indruk achterlaat bij de ontvanger. Zorg ervoor dat de ontvanger jou dan ook snel en makkelijk op kan zoeken. Nodig de ontvanger uit op je website of je socials door deze gegevens achter te laten op de flyer.

Een flyer laten ontwerpen

Toch kan het ook heel interessant zijn om het ontwerpen van een flyer uit te besteden. Een onafhankelijke en open blik kan zorgen voor frisse inzichten! Bij House of Visual Design hebben wij de expertise om jouw flyer eruit te laten springen. Onze grafisch ontwerpers staan klaar om een flyer te ontwerpen met een digital design dat origineel is en jouw boodschap goed laat overkomen.

Hoe wij flyers ontwerpen

Wanneer onze grafisch ontwerpers aan de slag gaan met een ontwerp doen zij dat volgens een vaste werkwijze. Zo weet jij altijd waar je aan toe bent. Daarnaast weten wij dat dit het best werkt. Binnen dit proces zijn we uiteraard flexibel. Hieronder leggen wij aan jou uit wat de zes fases zijn waarin wij werken, zodat je precies weet wat je van ons kan verwachten.

  • In deze fase gaan wij met jou in gesprek om erachter te komen wat jouw verwachtingen van de flyer zijn. Jij kan ons natuurlijk het best vertellen wie de doelgroep is en welke boodschap je wil overdragen. Hierbij kunnen bijvoorbeeld kleuren en materialen een grote rol spelen.
  • Zodra wij weten wat jouw wensen zijn, bepalen wij de strategie. Misschien heb je zelf al een tekst voor op de flyer en maken wij deze op. Of onze tekstschrijver schrijft een unieke tekst voor jou. Verschillende producten vragen om verschillende strategieën. In deze fase wordt die strategie bepaald.
  • Wanneer de strategie concreet is gaan wij intern met elkaar brainstormen over hoe de flyer eruit moet gaan zien. Zo komen allerlei verschillende ideeën naar boven. We benutten de creativiteit van ons hele team, zodat het beste concept uiteindelijk uitgewerkt kan worden. Wij zijn flexibel in onze werkwijze, waardoor wij de beste aanpak voor jou persoonlijk kunnen vaststellen.
  • Nadat we verschillende concepten hebben bedacht, bespreken we deze in de feedbackfase. Hier kunnen we gezamenlijk kijken welke concepten het beste resultaat zullen opleveren. Ook kunnen hier nog nieuwe aanvullingen aan de flyer gegeven worden.
  • Puntjes op de i. Zodra alle feedback is ontvangen wordt de flyer geoptimaliseerd. Alle aanpassingen uit de feedbackfase voeren we door. Wanneer wij denken dat de flyer perfect is, sturen wij hem naar je op. Zo kan jij nog even kijken wat je ervan vindt. Ook hier kan je ons nog feedback geven.
  • Het ontwerp van de flyer is af! Alle partijen zijn blij en jij bent enthousiast over het resultaat. Nu gaan wij jou helpen met het zoeken van de juiste partner om de flyer bij te gaan drukken.

Meer weten over het ontwerpen van flyers?

Bij House of Visual Design staan we altijd open voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Heb je verdere hulp nodig bij het inzetten van grafische vormgeving? Aan de hand van onze vijf kernwaarden – toegankelijk, fris, flexibel eigenwijs en assertief – denken we graag met je mee om een grafisch ontwerp te realiseren dat bij jou(w bedrijf) past! Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.

Keer terug naar de

kennisbank