ClickCease Skip to main content

Wat doet een grafisch ontwerpbureau?

By december 1, 2022Kennisbank

Een grafisch ontwerpbureau: de rechterhand bij de presentatie van jouw bedrijf

Met een flyer, folder, brochures of poster kan je informatie in een visuele vorm weergeven. Als bedrijf kan je deze middelen gebruiken om jouw content en ideeën te presenteren. Dit is echter niet in een handomdraai gedaan. Nu online marketing en sociale media content steeds belangrijker worden, wordt grafisch ontwerp dat ook. Een grafisch ontwerpbureau helpt jou om jouw visie succesvol te presenteren zodat een partner, opdrachtgever of klant jouw bedrijf onthoudt.

Wat is een grafisch ontwerp?

Een grafisch ontwerp is de manier waarop een tekst visueel wordt aangekleed, bijvoorbeeld door kleurgebruik, lettertypes, lettergrootte, illustraties, foto’s, kaders, vlakken en marges. Dit is zowel van toepassing op fysieke producten als op digitale producten. Een grafisch ontwerp zorgt ervoor dat een tekst zo wordt vormgegeven dat deze zal activeren, informeren of overtuigen. Op deze pagina vind je meer informatie over een grafisch ontwerp.

Wat doet een grafisch ontwerpbureau?

Bij een grafisch ontwerpbureau draait alles om grafische vormgeving. Bij een grafisch bureau werken experts in het vormgeven van tekst en beeld. Aan het hoofd van een grafisch ontwerpbureau staat een Creative Director die leidinggeeft aan de grafisch vormgevers en ontwerpers die zich bezighouden met de daadwerkelijke vormgeving.  Lees hier meer over het verschil tussen een grafisch vormgever en een grafisch ontwerper. Vaak is bij een grafisch ontwerpbureau ook een desktop publisher of DTP-er in dienst. DTP is het digitaal verwerken en bewerken van documenten die bestemd zijn voor publicatie. De DTP-er is dus degene die het drukwerp voorbereid zonder de tekst inhoudelijk aan te passen. Hier lees je meer informatie over DTP.

Hoe werkt een grafisch ontwerpbureau?

Niet ieder ontwerpbureau gaat op dezelfde manier te werk. Toch zijn er wel overeenkomsten in de werkwijze van verschillende grafische ontwerpbureaus:

  • Stap 1. Kennismaken

Als eerst zal een grafisch ontwerpbureau de ruimte nemen om jou en jouw bedrijf te leren kennen. Jouw content en jouw ideeën staan namelijk centraal. In een gesprek leg je uit wat de boodschap is die jij wil overbrengen en welke doelgroep je daarbij voor ogen hebt. Het is belangrijk dat jullie na dit gesprek goed op een lijn zitten zodat het grafische ontwerp écht bij jou en jouw bedrijf past.

  • Stap 2. Van idee naar concept

Nadat je met het grafisch ontwerpbureau aan tafel hebt gezeten is het aan het ontwerpbureau om de handen uit de mouwen te steken. Zij gaan brainstormen over de beste manier om jouw content en ideeën vorm te geven. Daarna werken de grafisch ontwerpers verschillende ideeën uit en maken een conceptversie. Dit doet het grafisch ontwerpbureau met behulp van verschillende programma’s zoals Word, InDesign, Illustrator en Photoshop.

  • Stap 3. Presenteren en afstemmen

Als de conceptversie af is zal het grafisch ontwerpbureau deze aan jou presenteren. Naar aanleiding van de conceptversie stem je samen af wat er nog aan het grafisch ontwerp gedaan moet worden. Misschien zijn er wel elementen die moeten veranderen of wil je juist dat er bepaalde aspecten worden meegenomen naar het uiteindelijke ontwerp.

  • Stap 4. Puntjes op de i

Op basis van jouw feedback zal het grafisch ontwerpbureau het ontwerp afronden. Het enige wat er dan nog moet gebeuren is het realiseren van het eindproduct: het drukken van de flyers, folders, brochures of posters of het plaatsen van jouw digitale content.

Jouw bedrijf in beeld

Bij het realiseren van een grafisch ontwerp let het ontwerpbureau erop dat jouw bedrijfsidentiteit goed naar voren komt. Dit doen zij door een huisstijl samen te stellen. Een huisstijl is het geheel aan visuele afspraken of vormgevingseisen van een bedrijf. Deze zorgen ervoor dat het bedrijf één stijl heeft die goed te herkennen is. Op deze pagina vind je meer informatie over een huisstijl.

Waar kan je een grafisch ontwerpbureau voor inzetten?

Een grafisch ontwerpbureau kan je inzetten om verschillende soorten producten vorm te geven. Met hulp van een bureau worden jouw ideeën snel, professioneel en rendabel gerealiseerd.

Je kan een grafisch ontwerpbureau benaderen voor de volgende producten:

Een leesbare, aantrekkelijke, duidelijke en overtuigende weergave van een zakelijke tekst.

Een wegwijzer voor jouw doelgroep in de vorm van promotie- en beursmateriaal.

Een poster, brochure of flyer waarmee jouw visie écht tastbaar wordt.

Een onderscheidende digitale brochure, online mailing, digitale banner of online content.

Een heldere en concrete grafische weergave van jouw informatie.

Wat voor grafisch ontwerpbureau is House of Visual Design?

House of Visual Design is erop gericht de wereld mooier te maken. De creatievelingen die bij House of Visuals werken geven jouw bedrijfsidentiteit vorm op basis van een goed gesprek. Hierbij staat toegankelijke dienstverlening centraal en is er altijd de mogelijkheid om meer of minder te kiezen. Je kan rekenen op onze flexibiliteit!

In het kort is House of Visual Design:

  • Toegankelijk

We luisteren naar jou en stellen concrete vragen om het beoogde ontwerp te realiseren

  • Fris

We zetten saaie en stoffige teksten om naar een verassend en fris ontwerp.

  • Flexibel

We denken met je mee in de planning en zorgen er samen met onze flexibele vormgevers voor dat het ontwerp klaar is als jij het nodig hebt.

  • Eigenwijs

We spelen met kleur, vorm en structuur waardoor eigenwijze ontwerpen ontstaan.

  • Assertief

We komen op tijd met ideeën en concepten die we na overleg uitwerken.

Ben je benieuwd geworden naar ons werk? Bekijk dan hier onze portfolio.

Hoe onderscheidt House of Visual Design zich van andere ontwerpbureaus?

House of Visual Design heeft als ‘zelfstandige tante’ van House of Tenders haar wortels is de tenderbrache. Dit maakt dat House of Visual Design korte doorlooptijden en brandende deadlines goed kan managen en doelgericht een pakkend ontwerp realiseert. Op deze manier komt de tekst nóg beter aan bij de lezer. Dat geldt trouwens niet alleen voor tenderplannen; de vormgevers zijn ervaren in het maken van onder andere jaarverslagen, brochures en visitekaartjes.

 

Als grafisch bureau biedt House of Visual Design jouw de volgende vijf garanties:

  • Een fris, overtuigend ontwerp
  • Een offerte op maat en een vaste prijs
  • Een Flexibele planning en alle deadlines getackeld
  • Enthousiaste teamleden
  • Laagdrempelig contact

 

Meer weten over het inschakelen van House of Visuals?

Na het lezen van dit artikel te weten gekomen wat een grafisch ontwerpbureau is. Ben je er daarnaast ook achter gekomen dat jij de hulp van een grafisch ontwerpbureau goed kan gebruiken? Dan staat het enthousiaste team van House of Visual Design voor je klaar. Samen kunnen we een grafisch ontwerp realiseren dat bij jouw bedrijf past! Neem hier vrijblijvend contact met ons op.

Keer terug naar de

kennisbank