Laat een blijvende indruk achter met jouw drukwerk
Soms wordt jouw aandacht getrokken door een reclameposter in een bushokje, een folder die in de brievenbus valt of een flyer die je toevallig tegenkomt in de bibliotheek. Deze drie uitingen – en overigens nog veel meer – vallen allemaal onder de noemer ‘drukwerk’. Maar wat is drukwerk nou precies, wat is het belang ervan en hoe gaat het ontwerpproces in zijn werk? Als je niet thuis bent in de grafische wereld begint het je misschien te duizelen. Daarom zetten wij alles wat je over drukwerk moet weten in dit artikel voor jou uiteen. Binnen no-time ben je weer helemaal up-to-date!
Wat is drukwerk en waarvoor kun je het gebruiken?
Drukwerk is een breed begrip, waar onder andere flyers, brochures, folders, posters, magazines, catalogi, visitekaartjes, banners en programmaboekjes onder vallen. Het wordt veelal ingezet als promotie-instrument in dienst van een bepaald bedrijf. Je kunt drukwerk dus op verschillende manieren en voor verschillende doeleinden inzetten; de mogelijkheden zijn eindeloos! Nu hoor ik je denken, dat zal allemaal wel, maar zelf schuif ik flyers ook vaak aan de kant. Wat maakt drukwerk nou zo bijzonder en waarom zou ik ervoor kiezen? Ons antwoord: de kracht van goed drukwerk is ongekend, zolang je maar weet waar je op moet letten!
Om te voorkomen dat er niet naar jouw drukwerk wordt omgekeken, is het vooral belangrijk dat je de aandacht trekt van de gewenste doelgroep met behulp van zowel de juiste boodschap als een passend design. Dit kun je bereiken met een laagdrempelige en duidelijke informatievoorziening en een killer layout die naadloos aansluit bij jouw bedrijfsidentiteit of huisstijl. Zo houd je de aandacht van de lezer vast met een grafisch design – zoals lettertypes, kleuren, koppen en titels, illustraties etc. – en zorg je ervoor dat hij jouw drukwerk niet kan, maar ook niet wíl wegleggen. Ben je benieuwd naar de verschillende mogelijkheden, neem dan hier een kijkje in onze portfolio.
Waarom je anno 2022 vooral moet kiezen voor drukwerk
Het gebruik van drukwerk kent vele voordelen:
- In een wereld waarin digitale communicatie de norm is, is de tastbaarheid van drukwerk extra opvallend. Je kunt drukwerk zien, voelen en ‘beleven’ als je het doorbladert, waardoor je er een extra dimensie aan geeft.
- Drukwerk biedt de mogelijkheid om er een persoonlijke draai aan te geven, waardoor de doelgroep zich meer gewaardeerd voelt, omdat jij er echt tijd in hebt gestoken.
- Het is dé finishing touch om de boodschap van jouw bedrijf kracht bij te zetten en te zorgen dat deze echt tot leven komt.
Twee soorten drukwerk en hun voor- en nadelen
Er bestaan grofweg twee soorten drukwerk:
- Digitaal drukwerk. De naam is wellicht misleidend, maar er wordt daadwerkelijk iets geprint op papier. De moderne manier van printen is echter een digitaal proces waarbij een digitale drukpers het drukbeeld computergestuurd naar de drukpers communiceert. De kwaliteit van digitaal drukwerk is met de jaren steeds beter geworden, zelfs zo goed dat er niet veel verschil meer bestaat tussen de kwaliteit van digitaal en offset drukwerk. Daarnaast is digitaal drukwerk goedkoper als je het in kleinere oplagen laat drukken, fysiek drukwerk is tegenwoordig immers niet meer de norm in deze gedigitaliseerde maatschappij. Digitaal drukwerk kent nog twee andere voordelen: het kan snel worden gedrukt en afgeleverd en is beter voor het milieu. Er komen immers geen chemische processen aan te pas en er zijn niet veel ‘proefdrukken’ nodig, waardoor je papier bespaart.
- Offset drukwerk. Deze vorm van drukwerk is vooral geschikt als je nét iets meer aan je drukwerk wilt toevoegen om te zorgen dat jouw drukwerk echt uitblinkt. Het proces verschilt nogal van digitaal drukwerk, het is een wat omvangrijker en ingewikkelder proces met meerdere stappen. Voor elke drukkleur is er een aparte drukplaat nodig. Hierdoor heb je de keuze uit meer verschillende kleuren – zoals metallic en fluor – omdat de inkt van tevoren speciaal op kleur wordt gemaakt. Deze vorm van drukwerk is budgetwise een slimmere keuze als je het in grote opgaves laat drukken. Een nadeel van deze vorm van drukken is het lage duurzaamheidsgehalte; om te zorgen dat de kleur naar wens is en goed is afgesteld, moet de drukpers eerst de nodige proefdrukken afleveren.
Waarvoor gebruik je een drukwerkbestand?
Om te zorgen dat een grafisch ontwerp ook op de juiste manier wordt afgedrukt, is er een drukwerkbestand nodig. Het ontwerp dat moet worden afgedrukt blijft hetzelfde, maar in een drukwerkbestand is nadere informatie voor de drukker opgenomen. Hierin staat bijvoorbeeld informatie over de kleuren, het papierformaat en de marges van het opgemaakte bestand. Met behulp van een drukwerkbestand voorkom je teleurstelling en is het eindproduct straks helemaal naar wens!
De rol onmisbare rol van een grafisch vormgever
Drukwerk wordt gerealiseerd door een grafisch vormgever, die zich vooral bezighoudt met uitwerken van jouw doelstelling. Wil jij bijvoorbeeld een poster of een flyer laten maken? Dan verdiept een grafisch ontwerper zich in de doelgroep, boodschap en belangrijkste informatie om het uiteindelijke ontwerp te realiseren. Hierbij dient de ontwerper vaak rekening te houden met vormgevingseisen van een opdrachtgever, zoals een kenmerkende huisstijl. Daarnaast zal een grafisch ontwerper van tevoren vragen naar jouw ideeën, bijvoorbeeld de papierkeuze, waarvoor je jouw drukwerk wilt gebruiken en de manier waarop je het wilt verspreiden.
Bij drukwerk ligt de focus op de ondersteuning van een bepaalde boodschap of een bepaald doel (tekst) met behulp van grafische elementen. Er bestaan twee programma’s die hiervoor uitermate geschikt zijn. Grafisch vormgevers maken voor de totstandkoming van drukwerk meestal gebruik van InDesign – om de tekst tot een grafisch ontwerp om te zetten – en van Illustrator als er illustraties in het ontwerp voorkomen.
Hoe House of Visual Design jou helpt bij het realiseren van jouw drukwerk
Een bestand is niet ‘zomaar’ klaar voor de drukker. Het is van belang dat de doelgroep, de boodschap en het design op elkaar aansluiten. Aan de hand van vijf kernwaarden – toegankelijk, fris, flexibel, eigenwijs en assertief – zorgen wij er bij House of Visual Design voor dat jouw drukwerk de indruk achterlaat waar je naar streeft. Dit realiseren we met behulp van een overzichtelijk en zorgvuldig ontwerpproces. Hieronder vind je een vereenvoudigd schema dat wij hanteren voor de totstandkoming van verschillende soorten drukwerk:
1. De denkfase: om de totstandkoming van het drukwerk in goede banen te leiden, analyseren we allereerst jouw doel(en). Daarnaast gaan we in op bepaalde technische aspecten, zoals het papierformaat en de verwachte oplage. Ook als je nog niet alles hebt uitgedacht, kunnen wij ondersteuning bieden met behulp van voorbeelden en adviezen.
2. De conceptfase: wij denken na over jouw doel en (eventuele) ideeën, waarna wij onze creativiteit de vrije loop laten. Uit verschillende concepten kies jij de beste versie, waarna we samen nog bekijken of er verbeterpunten zijn.
3. De puntjes op de ‘i’-fase: om erachter te komen of het ontwerp in printvorm net zo optimaal is als op het scherm, printen wij het eerst zelf. Is dit wat we van het drukwerk mogen verwachten? Of moet er nog iets worden aangepast? Dan regelen we dit uiteraard voor jou!
4. Het eindresultaat: alleen als jij 100% tevreden bent, zorgen we ervoor dat het definitieve bestand naar de drukker wordt gestuurd. Als je het hebt ontvangen, kun je er meteen mee aan de slag!
Meer weten over drukwerk?
Wil je gebruikmaken van onze expertise op het gebied van drukwerk? Dan denken we graag met je mee om samen naar een eindresultaat toe te werken dat volledig naar jouw wensen en eisen is! Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.
