ClickCease Skip to main content

Wat is een huisstijl?

By 1 december 2022Kennisbank

Zet jouw bedrijf op de kaart met een kenmerkende (huis)stijl

Een herkenbaar logo, visitekaartjes in dezelfde stijl en een bijpassende website: een huisstijl – of ‘corporate design’ – zie je overal in terug. Maat wat is een huisstijl, welke elementen zijn daarbij van belang en hoe kies je een stijl die bij jouw bedrijf past? Het kiezen en ontwerpen van een huisstijl is een omvangrijk proces met oneindig veel mogelijkheden. In dit artikel zetten wij alle ins en outs voor jou uiteen. Binnen no-time ben je weer helemaal up-to-date!

Waarom een unieke huisstijl anno 2022 onmisbaar is voor jouw bedrijf

In principe heeft bijna ieder bedrijf een huisstijl. Dit zijn visuele afspraken of vormgevingseisen met betrekking tot de communicatiematerialen van een bedrijf of organisatie. Een logische samenhang tussen kleur, materiaal en vormen kan de uitstraling van een bedrijfsidentiteit enorm beïnvloeden. Deze uitstraling verschilt per beroep; de website van een grafisch vormgever heeft een wezenlijk andere uitstraling dan de website van een medische praktijk. Waar zie je een huisstijl dan terug? Dit kan in zowel de online als de offline communicatie. Denk bijvoorbeeld aan presentaties, drukwerk, websites, brochures, visitekaartjes, briefpapier, rapporten, advertenties en promotiemateriaal. Het implementeren van een huisstijl gebeurt niet willekeurig, maar op basis van vaste en duidelijke afspraken.

Een huisstijl is een wisselwerking tussen identiteit: het beeld dat een bepaald bedrijf van zichzelf wil tonen aan de buitenwereld – en imago: het beeld dat het publiek van een bepaald bedrijf heeft. Als de opmaak van documenten, websites en visitekaartjes van elkaar verschillen, komt dit vaak onprofessioneel en verwarrend over. Je wilt er dus voor zorgen dat mensen aan de hand van jouw stijl meteen weten met wie ze te maken hebben.

Drie redenen om te kiezen voor een huisstijl

  • Met een huisstijl gebaseerd op jouw bedrijfsidentiteit, onderscheid je je van concurrenten en andere bedrijven op de markt. Een huisstijl vergroot de herkenbaarheid van jouw bedrijf voor de gewenste doelgroep, aan de hand van een stijl die perfect aansluit bij het karakter van jouw bedrijf. Je kunt hiermee goed sturen op het effect dat je wilt bewerkstelligen.
  • Het kan qua kosten voordelig zijn om jouw huisstijl in één keer consistent te regelen, in plaats van de opmaak per uiting te (laten) realiseren.
  • Een functioneel, duurzaam en uniek design kan zorgen voor een positief imago en geeft jouw naamsbekendheid daarmee een enorme boost.

Vijf belangrijke grafische elementen

Een huisstijl wordt gevormd door verschillende grafische componenten. Deze worden onlosmakelijk met elkaar en uiteindelijk ook met het bedrijf zelf verbonden. De opties zijn eindeloos, waardoor de overeenstemming een hele uitdaging kan zijn. Maar waar moet je precies aan denken?

  • Een van de belangrijkste componenten van jouw huisstijl, is een logo. Hierin bestaan grofweg drie keuzes: een beeldlogo, een woordlogo of een combinatie van beeld en woord. Vooral de combinatie zie je vaak terug. Jouw logo is vaak het eerste herkenningspunt, gebruik het dus in jouw voordeel!
  • Kleurgebruik. Vaak kiezen bedrijven of organisaties kleuren, die je terugziet in het logo, op visitekaartjes en in de opmaak van documenten. De kleur is een visuele onderbouwing van jouw stijl, kies dus kleuren die mooi bij elkaar en op jouw stijl, bedrijf en doelgroep aansluiten. Niet alleen wanneer het gaat om kleuren die nét niet helemaal standaard zijn, maar ook in het geval van verschillende vormgevers en het gebruik van verschillende programma´s, is het handig om jouw unieke kleurcodes vast te leggen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor CYMK- of RGB-kleuren.
  • Er bestaat een enorme variatie aan lettertypes en lettertypeopmaak. Misschien laat je een eigen lettertype ontwerpen of kies je toch voor een gewaagde lettergrootte. Dit kan van document tot document verschillen, maar ook binnen het document zelf. Zo wordt er voor de titel vaak een ander lettertype gebruikt dan voor de platte tekst. Probeer wel maximaal twee lettertypes te kiezen, om de onderlinge samenhang en herkenbaarheid te waarborgen.
  • In de grafische wereld gebruikt men vaak illustraties, foto’s, infographics etc. Deze worden ingezet voor de afwisseling binnen documenten, om de website aantrekkelijker te maken, de tekst te ondersteunen of op te helderen, te informeren en ga zo maar door. Illustraties kunnen ook op een bepaalde manier worden opgemaakt, zodat deze in lijn zijn met het document waarin of de website waarop ze te vinden zijn.
  • Indeling en vormen. Denk hierbij aan de positionering en layout, de verschillende elementen uit een logo, maar ook de gekozen kaders, het papierformaat en de keuze voor afgewerkte, ronde of hoekige vormen.

Hoe een huisstijlhandboek ervoor zorgt dat jouw huisstijl consistent is én blijft

Om eenduidigheid en consistentie uit te dragen, wordt het geheel aan deze richtlijnen vaak gebundeld in een zogenaamd huisstijlhandboek. Hierin zijn de concrete afspraken met het oog op bepaalde producten of thema’s uitgewerkt. Het gebruik van een huisstijlhandboek kent de nodige voordelen:

  • Wanneer een bedrijf geen standaard grafisch vormgevingsbureau of vormgever in dienst heeft, maar verschillende externe bedrijven zich bezighouden met de uitvoering, blijft het met een huisstijlhandboek mogelijk om dezelfde stijl aan te houden. Dit kan ook per type document of uiting.
  • Een huisstijlhandboek creëert overzicht. Door het gemak waarmee je de regels opneemt, kun je waarborgen dat het in één oogopslag duidelijk is dat het om jouw bedrijf gaat én ligt de vormgeving helemaal op één lijn. Het is bijna onmogelijk om te mist in te gaan. Om de richtlijnen in het huisstijlhandboek te onderbouwen, kun je een lijst maken met wat er vooral wél en vooral niet moet gebeuren, eventueel onderbouwd met duidelijke voorbeelden.

Waarom een huisstijl nooit écht af is

Laten we één ding vooropstellen: een huisstijl is nooit écht af, het is namelijk een momentopname. Een huisstijl moet, net als de meeste vormen van grafisch design, worden onderhouden om te blijven aansluiten bij jouw kernwaarden en doelstellingen. Het is dus handig om jezelf eens in de zoveel tijd de volgende vragen te stellen: klopt mijn huisstijl nog? Is mijn boodschap nog hetzelfde? Zijn de producten die ik aanbied nog hetzelfde? Aan welke veranderingen is mijn bedrijf onderhevig?

Een kritische blik kan geen kwaad. Wat wél schadelijk kan zijn voor jouw bedrijf, is een tegenstrijdige huisstijl. Zorg er dus voor dat de huisstijl actueel blijft en aansluit bij nieuw gevormde inzichten en uitgangspunten. Op een bepaald moment wil je er wellicht voor kiezen om sommige onderdelen van jouw huisstijl aan te passen, zoals bepaalde kleuren of het logo, of misschien pak je zelfs de gehele huisstijl aan.

Hoe House of Visual Design een huisstijl ontwerpt die perfect bij jou(w bedrijf) past

Een huisstijl creëer je niet zomaar. Je kunt ervoor kiezen om het zelf te ontwerpen, maar de procedure is omvangrijk en vraagt om de nodige expertise op verschillende gebieden. Dit hangt natuurlijk af van jouw wensen met betrekking tot de vormgeving. Je kunt er dus ook voor kiezen om een grafisch vormgever, ontwerper of ontwerpbureau in te schakelen. Met behulp van programma’s als InDesign en Illustrator, worden jouw wensen vertaald naar een huisstijl.
Aan de hand van vijf kernwaarden – toegankelijk, fris, flexibel, eigenwijs en assertief – zorgen wij er bij House of Visual Design voor dat jouw huisstijl de indruk achterlaat waar je naar streeft. Dit realiseren we met behulp van een overzichtelijk en zorgvuldig ontwerpproces. Het is in ieder geval handig om met het volgende rekening te houden:

  • Weet welk verhaal jij wilt vertellen. Formuleer jouw wensen en eisen zo secuur mogelijk. Als jij al een duidelijke strategie of missie hebt, dan kan de ontwerper daar vervolgens beter op inspelen. Zo komen jouw identiteit en uiteindelijke uitstraling goed met elkaar overeen.
  • Hoe staat het er nu voor en waar wil je naartoe? Schrijf voor jezelf op wat de kernboodschap is die jouw bedrijf wil uitdragen. Wat maakt jouw bedrijf nu écht uniek?
  • Wat is de gewenste markt en wat zijn de kenmerken daarvan? Wat zijn de doelgroepen waarop jij je wilt richten en hoe kun je ervoor zorgen dat zij daadwerkelijk bij jou terecht komen?

Meer weten over huisstijlen en de grafische wereld?

Bij House of Visual Design staan wij te trappelen om jouw opdracht. Ben je benieuwd naar onze verschillende opdrachten, dan kun je hier onze portfolio bekijken. Wil je gebruikmaken van onze expertise op het gebied van verschillende huisstijlen? Dan denken we graag met je mee om samen naar een eindresultaat toe te werken dat volledig naar jouw wensen en eisen is! Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.

Keer terug naar de

kennisbank