Beursmateriaal (laten) ontwerpen?
Een beurs, oubollig? Welnee! Hoewel velen in eerste instantie zullen denken aan vrouwen van middelbare leeftijd die op zoek gaan naar de nieuwste schoonmaakmiddelen voor hun interieur, kan het ook anders. De beurs is bij uitstek een gelegenheid om jouw diensten te promoten, nieuwe producten te ontdekken of juist potentiële klanten te werven. Er bestaan verschillende manieren om de aandacht van potentiële klanten te trekken én vast te houden. Om je een handje te helpen, zetten wij alle ins en outs rondom (het ontwerpen van) beursmateriaal in dit artikel voor jou uiteen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan vooral even verder!
Waarom exposeren op de beurs anno 2022 juíst zin heeft
Op de beurs kun je in contact komen met geïnteresseerden; de bezoekers komen er immers met een bepaald doel of bepaalde interesse en zijn uitermate benieuwd naar wat jij te vertellen hebt. Dit vergroot tevens de kans dat jij jouw diensten en producten kunt aanprijzen of zelfs verkopen. Kortom, de beurs is bij uitstek dé gelegenheid om de zichtbaarheid en het bereik van jouw bedrijf te vergroten.
Naast potentiële klanten ontmoet je naar alle waarschijnlijkheid concurrenten – of concullega’s – binnen jouw vakgebied. Doe hier vooral je voordeel mee, want afkijken mag. Wat werkt goed en wat werkt juist minder goed? Wat speelt er binnen de doelgroep die jij wilt bereiken? En op welke manier kun jij tegemoetkomen aan de behoeften van jouw (potentiële) klanten? Als je dit in goede banen kunt leiden, bestaat er een grote kans dat je jouw netwerk verbreidt, naamsbekendheid vergroot en reputatie versterkt; zo laat je zien dat jouw bedrijf het werk écht serieus neemt.
Welke soorten beursmateriaal bestaan er?
Beursmateriaal kun je – zoals de naam al doet verraden – gebruiken tijdens een beurs, presentatie of event. De voornaamste functie van beursmateriaal is het werven van klanten en het vasthouden van hun aandacht. Hiervoor is het echter wel van belang dat jouw beursmateriaal aansluit op de interesses van de beoogde doelgroep en de manier waarop je van plan bent hen naar jouw stand te ‘lokken’. Beursmateriaal bestaat in verschillende soorten en maten, waarbij er vaak een onderscheid wordt gemaakt tussen groot en klein beursmateriaal.
> Grote materialen kun je gebruiken als inrichting of aankleding rondom de stand. Enkele voorbeelden zijn:
• roll-up banners, beurswanden en -displays
• informatiezuilen en (achtergrond)doeken
• reclameborden
• posters en spandoeken
• vloerstickers
> Kleine materialen kun je tijdens de beurs uitdelen aan iedereen die langs jouw stand loopt. Hier staan de bedrijfsnaam en het logo op, zodat potentiële klanten weten met wie ze te maken hebben en jouw bedrijf (beter) onthouden. Enkele voorbeelden zijn:
• visitekaartjes
• pennen
• sleutelhangers en keycords
• kleine stickers
• drukwerk: waaronder flyers, folders, bedrijfs- of informatiebrochures
Hoe speciaal ontworpen beursmateriaal ervoor zorgt dat jouw bedrijf opvalt
Op de beurs wil je vanzelfsprekend indruk maken op potentiële klanten. Het is immers de bedoeling dat geïnteresseerden een bezoekje (komen) brengen aan jouw stand en niet uitkomen bij jouw concullega’s een paar stands verderop. Omdat een beurs voor velen massaal kan overkomen, is opvallen noodzakelijk. Veel stands lijken op elkaar en iedereen is van plan zijn bedrijf zo goed mogelijk te promoten. Door ervoor te zorgen dat jouw stand een unieke en professionele uitstraling heeft, trek je de aandacht zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de boodschap die je wilt overbrengen.
Met beursmateriaal dat bij jouw bedrijf past, breng je een beursstand écht tot leven. Niet alleen de inrichting van de stand is belangrijk, het is eveneens wenselijk om te kiezen voor een overkoepelende stijl. Door jouw bedrijf op de kaart te zetten met behulp van herhaalde, visuele elementen, zoals posters en vloerstickers, kun je de doelgroep een duwtje in de goede richting geven. Met behulp van (vak)kundig ontworpen beursmateriaal laat je een ambitieuze, positieve indruk achter en is het vervolgens makkelijker voor bezoekers om jouw bedrijf te onthouden.
Waarom de juiste grafische vormgeving niet mag ontbreken
Met doeltreffend beursmateriaal spring jíj in het oog, niet de concurrent. Omdat de boodschap van beursmateriaal in één oogopslag duidelijk moet zijn, is grafische vormgeving essentieel. Een grafisch ontwerper weet als geen ander hoe een passende en unieke grafische vormgeving bijdraagt aan een goede eerste indruk. Om dit te realiseren, zal de grafisch vormgever zich bezighouden met het volgende:
- De typografie: dit omvat onder meer het aanpassen en/of optimaliseren van lettertypes, lettergrootte, regelafstand en zelfs de afstand tussen letters.
- Het kleurgebruik: op welke manier en waar kun je kleuren inzetten om jouw beursmateriaal aantrekkelijker te maken en de leesbaarheid te vergroten?
- Het plaatsen en toevoegen van andere grafische elementen, zoals infographics, diagrammen, illustraties en foto’s.
- Soms moet de vormgeving voldoen aan bepaalde vormgevingseisen, zoals het hanteren van een huisstijl die is uitgewerkt in een huisstijlhandboek. Het kan echter ook voorkomen dat een bedrijf of organisatie op zoek is naar een innovatief design.
3 uitzonderlijke tips om jouw uitstraling een boost te geven
Op de beurs kun je jouw bedrijf presenteren met een ingerichte stand, displays en presentatiewanden. Maar wat is nou de juiste uitstraling? Kortom: hoe wil je overkomen op potentiële klanten? Dit hangt vanzelfsprekend af van het specifieke bedrijf en de soort beurs, maar een goede uitstraling en een blijvende eerste indruk zijn van niet te onderschatten belang voor het succes van jouw bedrijf. Hierbij een paar handige tips om jouw bedrijf goed op de kaart te zetten:
- Weet wat je wilt uitstralen. Kies je voor een formele, subtiele of uitbundige uitstraling? Dan is het al een stuk makkelijker om jouw voorkeuren hierop af te stemmen. Je kunt beursmateriaal immers compleet vormgeven naar jouw wensen en eisen, zodat het een accurate afspiegeling is van jouw bedrijf. Stem de grafische vormgeving tevens af op de behoeften van de doelgroep die jij wilt bereiken. Door het design hierop aan te laten sluiten, trek je potentiële klanten ongetwijfeld over de streep. Een kleine tip: kies wel voor een stijl die eenduidig is. Een wirwar aan kleuren en stijlen komt immers erg rommelig over.
- Beursmateriaal dat is opgemaakt met inachtneming van een terugkerende huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en laat een professionele indruk achter. Zo kunnen potentiële klanten direct onderscheiden om welk bedrijf het gaat kun je direct (een deel van) het bedrijfskarater prijsgeven. Dit is dan ook de reden dat veel bedrijven hiervoor kiezen.
- Vergeet niet dat jouw uitstraling waarschijnlijk onderhevig zal zijn aan verandering. Probeer erachter te komen wat op creatief vlak werkt voor jouw bedrijf, van fouten leer je immers. Een stijl kan altijd worden aangepast, geïnventariseerd of verbeterd. Wees daarom niet bang om eens uit jouw comfortzone te stappen en mee te gaan met de tijd, misschien is het wel een schot in de roos!
In 4 stappen naar beursmateriaal dat perfect bij jou(w bedrijf) past
Bij House of Visual Design kunt je natuurlijk ook terecht voor promotie- en beursmateriaal. Ben je benieuwd naar onze verschillende opdrachten, dan kun je hier ons portfolio bekijken. Om een voorbeeld te geven van de manier waarop we passend beursmateriaal voor jou(w bedrijf) realiseren, zie je hieronder een vereenvoudigd stappenplan. Dit plan bestaat uit vier fases:
- Denkfase: we zoeken naar de kern van jouw verhaal, aan de hand van de belangrijkste informatie. In het geval van beursmateriaal ligt onze focus vooral op de locatie. Zet je het alleen in om de beursstand aan te kleden of wil je ook iets uitdelen aan potentiële klanten? Vervolgens is de vraag: wie is de doelgroep en hoe wil je deze bereiken? Op basis hiervan buigen we ons als laatste over jouw stijl en boodschap, om jouw bedrijfsidentiteit nét dat laatste, verdiende zetje te geven.
- Conceptfase: in deze fase laten we onze creativiteit de vrije loop. We ontwerpen meerdere concepten met behulp van de informatie uit de denkfase, elk met een andere focus en visie op de door jou beoogde uitstraling en boodschap. Welk ontwerp spreekt jou het meeste aan? Past dit concept daadwerkelijk binnen jouw eisen en wensen? Uiteraard zijn er controlemomenten en passen we het door jou gekozen ontwerpconcept aan met behulp van jouw opmerkingen en/of verbeterpunten.
- Puntjes op de ‘i’-fase: in deze fase zijn we tot in detail bezig om ervoor te zorgen dat het ontwerp naar jouw wensen en eisen is gerealiseerd; beursmateriaal laten drukken is immers niet goedkoop. Is alles naar wens en ben je nu écht tevreden?
- Eindresultaat: je kunt ervoor kiezen het definitief goedgekeurde ontwerp zelf te laten drukken, maar het is ook mogelijk om dit door ons te laten doen. Wij zijn immers op de hoogte van de verschillende mogelijkheden met betrekking tot materiaal en druktechnieken, waardoor we weten hoe jouw beursmateriaal volledig tot zijn recht komt. Wij stellen ons ten doel een eindproduct te realiseren dat jouw bedrijfsidentiteit voor de volle 100% weerspiegelt.
Meer weten over beursmateriaal?
Bij House of Visual Design staan we altijd open voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Wil je gebruikmaken van onze expertise op het gebied van beursmateriaal? Dan denken we graag met je mee om samen naar een eindresultaat toe te werken dat volledig naar jouw wensen en eisen is! Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.
