ClickCease Skip to main content

Hoe moet je een banner maken?

By december 13, 2022Kennisbank

Een banner maken

Een banner kan zowel online als fysiek bestaan. Een online banner heeft vaak de vorm van een pop-up advertentie, om je door te verwijzen naar een website. Wij richten ons (vooral) op fysieke banners: grote doeken waarop je jouw boodschap kan presenteren. Dit doek kan je meenemen om bijvoorbeeld bij een presentatie de aandacht te trekken. Er zijn verschillende soorten fysieke banners – ze verschillen vooral in de manier waarop deze staande gehouden worden.

Waarvoor kan je een banner gebruiken?

Een banner is dé manier om jouw bedrijfsnaam (en bedrijfslogo) van de daken te schreeuwen, zonder het dak op te hoeven. Met een banner kan je altijd en overal laten zien wie je bent, waar je voor staat en wat je visie voor de toekomst is.

Vooral op een beurs is het handig om een banner te gebruiken. In een grote ruimte met veel bezoekers wil je natuurlijk niet over het hoofd gezien worden. Een banner kan je daarbij helpen. Vaak worden op een beurs ook andere materialen gebruikt om een beurs aan te kleden. Hier lees je meer over verschillende soorten beursmateriaal.

Verschillende soorten banners

Zoals hiervoor aangegeven, bestaan er verschillende soorten banners. De banners verschillen vooral van elkaar in de manier waarop deze staande worden gehouden.

  • L-banner. Een L-banner heeft een standaard in de vorm van de letter L. Er bestaan verschillende soorten L-banners. De standaard L-banner heeft één doek. Wil je dat het doek vanaf meerdere zijdes leesbaar is? Dan kan je ook kiezen voor een dubbele L-banner, met één doek voor en één doek achter. Wil je er helemaal zeker van zijn dat je goed zichtbaar bent, dan is het ook mogelijk een drievoudige L-banner te kiezen. Je doek is dan vanaf drie zijdes zichtbaar.
  • X-banner. Een X-banner heeft een frame in de vorm van de letter X. Bij een X-banner kan je het doek verwisselen. Met deze banner kan je dus met één frame verschillende banners tonen.
  • Roll-up banner. Een roll-up banner heeft een standaard met een mechanisme waarmee je het doek aan de standaard kan oprollen. Door dit mechanisme kan je gemakkelijk en snel de banner neerzetten en weer weghalen. Deze banner is dus ideaal als je de banner moeiteloos verschillende plekken wil plaatsen!
  • Een banier wordt ook wel een spandoek genoemd. Dit doek kan je zo groot als je wil op vrijwel elke muur of gevel ophangen. Met een banier zien voorbijgangers van veraf al hetgeen jij onmisbaar wil maken. Aan een banier kunnen verschillende bevestigingssystemen worden gemaakt. Dat is handig als je al weet waar je de banier wil ophangen! Met de juist ophangmethode ben je er namelijk zeker van dat jouw banier zo lang blijft hangen als jij wil.
  • Een hekbanner wordt ook wel een dranghekbanner, hekwerkbanner of een nadar hekbanner genoemd. Toch gaat het hierbij allemaal om hetzelfde doek! Een hekbanner is een banier die speciaal gemaakt is om aan een dranghek vast te maken. De doeken van een hekbanner bevatten vaak multifunctionele ringen die aan alle hekken bevestigd kunnen worden.

Welke banner kan ik wanneer gebruiken?

De L-banner is geschikt als ondersteunend materiaal bij een presentatie. Ook in een winkel, bedrijfs- of onderwijspand kan een L-banner gebruikt worden om informatie of promotiemateriaal op weer te geven. Met een meervoudige L-banner kan je het doek van alle kanten laten opvallen.

Een X-banner kan op dezelfde manieren worden ingezet als een L-banner. Een nadeel van de X-banner is dat deze altijd maar vanaf één punt zichtbaar is. Toch heeft de X-banner ook voordelen die de L-banner niet heeft. Bij een X-banner kan je namelijk het doek verwisselen waardoor je met één banner verschillende boodschappen kan overbrengen.

Een roll-up banner is vanwege het oprolsysteem vooral geschikt om op een beurs te gebruiken. De banner heeft namelijk een opbergsysteem waardoor deze gemakkelijk is om mee te nemen en te plaatsen. De roll-up banner leent zich vanwege dit systeem ook voor toepassing op verschillende beurzen.

Een banier is minder geschikt voor een presentatie of een beurs. Een banier kan wel goed gebruikt worden om voorbijgangers te bereiken door de banner aan een woning of bedrijfspand te bevestigen.

Een hekbanner is alleen geschikt om op een hek te bevestigen. De hekbanners bevatten vaak multifunctionele ringen, waardoor de banners aan verschillende soorten hekken bevestigd kunnen worden.

Verschillende soorten materialen

Afhankelijk van het type banner kan je ook voor verschillende soorten materialen kiezen.

  • Een zeildoek is gemaakt van polyvinylchloride, afgekort PVC. Doordat het doek gemaakt is van PVC, is het erg sterk. Zelfs in de wind en de regen blijft op dit doek de afbeelding goed zichtbaar. Het zeildoek is dus erg geschikt voor een banner die je buiten wil ophangen.
  • Een gaatjesdoek is anders dan een zeildoek, omdat het verschillende kleine gaatjes bevat. Door deze van een afstand onzichtbare gaatjes kan de wind door de banner heen. Dit zorgt ervoor dat als de banner buiten hangt deze mooi naar beneden blijft hangen. Hierdoor blijft je boodschap ongeacht de windkracht goed zichtbaar. Ook een banner van zeildoek is geschikt voor buiten, vooral in een omgeving met veel wind.
  • Block-out. Ook een block-out is gemaakt van PVC. De block-out heeft echter een iets dikker en daardoor ondoorschijnend doek. Een block-out is, omdat deze niet doorschijnt, extra geschikt om aan twee kanten te laten bedrukken. Met een block-out is jouw boodschap dus gegarandeerd van twee kanten goed zichtbaar.

Hoe kan je een banner (laten) maken?

Een banner kan je maken met behulp van een grafisch ontwerpbureau. Bij een grafisch bureau werken experts in het vormgeven van tekst en beeld. Zij kunnen je helpen met het maken van een grafisch ontwerp, zodat jouw banner helder en aantrekkelijk is. Op deze pagina kan je meer lezen over een grafisch ontwerp.

 Waar moet ik op letter bij het maken van een banner?

Als je een banner gaat maken, is het belangrijk dat de boodschap goed overkomt. Dat kan je doen door te letten op de volgende punten:

  • Zorg dat de banner bij jouw huisstijl past. Met een huisstijl zorg je ervoor dat jouw banner past bij jouw bedrijfsidentiteit. Als je banner in de huisstijl is, herkent een potentiële klant je gemakkelijker. Op deze pagina vind je meer informatie over een huisstijl.
  • Let op de marges. Als de tekst te dicht op de randen van je banner staat, oogt de tekst overweldigend voor de kijker. Dit zorgt ervoor dat de kijker minder of zelfs helemaal niet gemotiveerd is om de tekst te lezen. Hier kan je meer lezer over marges en hoe je hier het beste mee om kan gaan.
  • Kies een geschikt lettertype. Als je tekst gebruikt op de banner, dan is het lettertype een belangrijk onderdeel van het geheel. Het juiste lettertype kan ervoor zorgen dat een kijker ook zonder de tekst de lezen de juiste indruk krijgt. Wil je weten hoe je een lettertype kiest? Lees dan op deze pagina meer informatie over het kiezen van een lettertype.

Hoe House of Visual Design jou gaat helpen met het maken van de banner

House of Visual Design is een grafisch ontwerpbureau dat voor jouw banner een fris, overtuigend ontwerp kan realiseren. House of Visual Design gaat eerst met jou in gesprek over jouw boodschap, daarna gaan we over in de creatieve conceptfase. In de conceptfase komen we met een krachtige visualisatie van hetgeen jij wil over brengen. Nadat we samen de puntjes op de ‘i’ hebben gezet, gaan we jouw banner realiseren. Zo kunnen we samen met jouw content de wereld mooier te maken!

Meer weten over het inschakelen van House of Visual Design?

Wil jij onze hulp bij het maken van jouw banner? Wij zijn toegankelijk, fris, flexibel eigenwijs en assertief. Ons enthousiaste team van House of Visual Design staat voor je klaar. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.

Keer terug naar de

kennisbank