Bedrijven gaan regelmatig naar de beurs, of andere bijeenkomsten, om hun service en producten te presenteren. Om een stand professioneel aan te kleden is grafische vormgeving noodzakelijk. Dat gebeurt met beursmateriaal. Beursmateriaal kan allerlei vormen hebben: grote (achtergrond)doeken, stickers, brochures, fotografie en ga zo maar door. Vaak is beursmateriaal groot én klein. Grote materialen zijn voor de aankleding, zoals posters. Kleinere materialen zijn om uit te delen, zoals flyers. Het beursmateriaal wordt het liefst in de huisstijl opgemaakt, dan ziet een potentiële klant in één oogopslag om welk bedrijf het gaat en is er duidelijk onderscheid met de concurrent. Plus, met de huisstijl straalt het beursmateriaal ook de ‘sfeer’ uit die het bedrijf wil communiceren.
Wat is beursmateriaal?
Basisbegrippen
- Wat is een grafisch ontwerp?
- Wat is een layout?
- Wat verstaat HoVD onder grafische conceptontwikkeling?
- Wat is DTP?
- Wat is een huisstijl?
- Wat zijn vormgevingseisen?
- Wat zijn marges?
- Hoe kies je een lettertype?
- Hoe belangrijk zijn koppen en titels?
- Welk papierformaat heb ik nodig?
Grafische elementen
- Waarvoor gebruik je stockfoto’s?
- Wat houdt businessfotografie in?
- Waar heb ik een drukwerkbestand voor nodig?
- Wat is een interactieve pdf?
- Kleuren: wat is het verschil tussen CYMK, RGB en pantone?
- Wat is een EPS-bestand?
- Wat is het verschil tussen PNG en JPG bestand?
Eindproducten
- Waarvoor gebruik ik een huisstijlhandboek?
- Wat is beursmateriaal?
- Wat is een infographic?
- Wat is een organogram?
- Waarom zou ik een (grafische) advertentie gebruiken?
- Waarvoor gebruik ik een brochure?
- Waarvoor heb ik een flyer nodig?
- Wat is een folder?
- Hoe gebruik ik een poster?
- Wat is een (presentatie) hand-out?