Wat is DTP?

DTP: de onmisbare factor bij goed drukwerk
Bij DTP denk je misschien aan een vaccinatie voor kinderen, maar binnen onze wereld heeft het een geheel andere betekenis. Waar staat DTP nou precies voor, wat is het belang ervan en wat doet een DTP’er eigenlijk? Als je niet thuis bent in de grafische wereld begint het je misschien te duizelen. Daarom zetten wij alles wat je over DTP moet weten in dit artikel voor jou uiteen. Binnen no-time ben je weer helemaal up-to-date!

Wat is DTP?
DTP is de afkorting van desktop publishing; dit houdt in dat grafisch ontwerpers tekst verwerken in een (bestaand) grafisch ontwerp, met behulp van daarvoor geschikte software. Hiervoor dient het bestand, zowel grafisch als tekstueel, goed in elkaar te zitten. Desktop publishing gebeurt digitaal, oftewel met behulp van een computer, laptop of zelfs tablet. Het wordt doorgaans ingezet ter voorbereiding op drukwerk in grote opgaven, waarvan de tekst al vaststaat. DTP’ers hoeven de inhoud van de tekst dus niet te veranderen, hun werkzaamheden bestaan uit het structureren en opmaken ervan.

Globaal gezien, bestaan er twee DTP-varianten:

  • De gedrukte variant. Hierbij draait het om tastbare producten die je kunt openslaan en doorbladeren. Voorbeelden hiervan zijn boeken, magazines, flyers, brochures, folders, jaarverslagen en catalogi.
  • De digitale variant. Hierbij draait het om producten die je online – oftewel op je laptop, telefoon, tablet of e-reader – kunt openen. Voorbeelden hiervan zijn pdf-bestanden, nieuwsbrieven, online advertenties, webpagina’s en posts op sociale media.

DTP en grafisch ontwerp(en); wat is het verschil?
Hoewel DTP en grafisch ontwerpen op het eerste gezicht zeker overeenkomen en de scheidingslijn vrij dun is, bestaat er een relevant verschil tussen beide. Grafisch ontwerpen heeft namelijk een grotere scope dan DTP, aangezien dit wordt ingezet bij alle digitaal ontworpen middelen en producten. DTP is in feite een onderdeel van grafisch ontwerpen, maar ziet vooral op de meer technische kant ervan – een concrete en grafische opmaak van een tekst, ter voorbereiding op drukwerk of publicatie.

Het belang van DTP
Of het nou gaat om de gedrukte of digitale variant, men kijkt naar het totaalplaatje, oftewel de samenhang tussen tekst en vormgeving. Dit moet goed op elkaar aansluiten; you never get a second chance to make a good first impression. Bij DTP ligt de focus op het toegankelijker, aantrekkelijker en leesbaarder maken van een tekst. Zo trek je de aandacht van de lezer én houd je deze vast. Daarnaast kan DTP de lezer helpen om de tekst beter te onthouden en te verwerken, door een onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken en de kern te belichten.

Naast het creatieve denkwerk, kan ook het technische aspect niet achterblijven. Met de komst van DTP zijn er oneindig veel mogelijkheden ontstaan om de grafische vormgeving van een tekst efficiënter en sneller uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan grote hoeveelheden tekst die consistent en foutloos moeten worden verwerkt in een en dezelfde layout.

Waaruit bestaan de werkzaamheden van een DTP’er?
Experts op het gebied van desktop publishing worden ook wel DTP’ers genoemd. Hun werkzaamheden hebben betrekking op het printklaar maken van bestanden in de grafisch-technische zin. Soms moet de vormgeving voldoen aan bepaalde vormgevingseisen, zoals het hanteren van een huisstijl die is uitgewerkt in een huisstijlhandboek. Het kan echter ook voorkomen dat een bedrijf of organisatie op zoek is naar een innovatief design. DTP’ers zoeken altijd naar een manier om de vormgeving van het drukwerk te realiseren naar de eisen en wensen van de opdrachtgever. Dit is zeker niet eenvoudig; het opmaken en plaatsen van de tekst dient zorgvuldig te gebeuren. Een DTP’er houdt zich daarom onder meer bezig met:

  • De typografie. Dit omvat onder meer het aanpassen en/of optimaliseren van lettertypes, lettergrootte, regelafstand en zelfs de afstand tussen letters.
  • Het kleurgebruik. Op welke manier en waar kun je kleuren inzetten om een tekst aantrekkelijker te maken en de leesbaarheid te vergroten?
  • De indeling en structuur van het bestand. Op welke manier past de tekst het best of het efficiëntst op een pagina? Dit kan onder andere door de tekst in kolommen te verdelen, het invoegen van witregels, het verplaatsen van alinea’s, het uitlijnen aan de hand van marges en door gebruik te maken van koppen en titels.
  • Het plaatsen en toevoegen van andere grafische elementen. Denk aan diagrammen, illustraties en foto’s.

Welke programma’s kun je gebruiken voor DTP?
Aangezien DTP tekst en grafische elementen op elkaar laat aansluiten, bestaan er verschillende inzetbare programma’s en technieken. Gaat het alleen om tekstverwerking of -bewerking, zoals het toevoegen van tussenkopjes, dan is Word vaak de beste optie. Gaat het echter om de grafische vormgeving van een losse tekst die nét wat verder gaat dan een standaardtemplate? Dan zijn InDesign en Illustrator (vooral voor de illustraties) geschikte programma’s.

Hoe gaat DTP in zijn werk?
Een bestand is niet ‘zomaar’ klaar voor publicatie. Het is van belang dat de doelgroep, de boodschap en het design op elkaar aansluiten. Aan de hand van vijf kernwaarden – toegankelijk, fris, flexibel, eigenwijs en assertief – zorgen wij er bij House of Visual Design voor dat jouw drukwerk de indruk achterlaat waar je naar streeft. Dit realiseren we met behulp van een overzichtelijk en zorgvuldig ontwerpproces. Hieronder vind je een vereenvoudigd schema dat wij hanteren voor de totstandkoming van fysiek drukwerk:

  1. De Om de totstandkoming van het drukwerk in goede banen te leiden, analyseren we allereerst jouw doel(en). Daarnaast gaan we in op bepaalde technische aspecten, zoals het papierformaat en de verwachte oplage. Ook als je nog niet alles hebt uitgedacht, kunnen wij ondersteuning bieden met behulp van voorbeelden en adviezen.
  2. De conceptfase. Wij denken na over jouw doel en (eventuele) ideeën, waarna wij onze creativiteit de vrije loop laten. Uit verschillende concepten kies jij de beste versie, waarna we samen nog bekijken of er verbeterpunten zijn.
  3. De puntjes op de ‘i’-fase. Om erachter te komen of het ontwerp in printvorm net zo optimaal is als op het scherm, printen wij het eerst zelf. Is dit wat we van het drukwerk mogen verwachten? Of moet er nog iets worden aangepast? Dan regelen we dit uiteraard voor jou!
  4. Het eindresultaat. Alleen als jij 100% tevreden bent, zorgen we ervoor dat het definitieve bestand naar de drukker wordt gestuurd. Als je het hebt ontvangen, kun je er meteen mee aan de slag!

 Meer weten over DTP?
Bij House of Visual Design staan we altijd open voor nieuwe opdrachten. Wil je gebruikmaken van onze expertise op het gebied van DTP? Dan denken we graag met je mee om samen naar een eindresultaat toe te werken dat volledig naar jouw wensen en eisen is! Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.