Elk bedrijf of elke organisatie heeft wel een huisstijl. Dat begint (vrijwel) altijd met een herkenbaar logo. De huisstijl bestaat uit een aantal visuele afspraken over hoe communicatiematerialen (intern en extern) eruit zien. Denk aan afgesproken kleuren, lettertypes, illustraties en soms ook fotografie. Die afspraken worden gemaakt om ervoor te zorgen dat de opmaak 1 lijn trekt en documenten niet van elkaar gaan afwijken. De huisstijl kenmerkt een bedrijf of organisatie, in één oogopslag is duidelijk om wie het gaat. Waar zie je die huisstijl dan terug? Bijvoorbeeld op visitekaartjes, briefpapier, rapporten, presentaties en websites. De huisstijl is dus de basis voor de layout en de grafische ontwerpen van de producten die en bedrijf of organisatie maakt.
Wat is een huisstijl?
Basisbegrippen
- Wat is een grafisch ontwerp?
- Wat is een layout?
- Wat verstaat HoVD onder grafische conceptontwikkeling?
- Wat is DTP?
- Wat is een huisstijl?
- Wat zijn vormgevingseisen?
- Wat zijn marges?
- Hoe kies je een lettertype?
- Hoe belangrijk zijn koppen en titels?
- Welk papierformaat heb ik nodig?
Grafische elementen
- Waarvoor gebruik je stockfoto’s?
- Wat houdt businessfotografie in?
- Waar heb ik een drukwerkbestand voor nodig?
- Wat is een interactieve pdf?
- Kleuren: wat is het verschil tussen CYMK, RGB en pantone?
- Wat is een EPS-bestand?
- Wat is het verschil tussen PNG en JPG bestand?
Eindproducten
- Waarvoor gebruik ik een huisstijlhandboek?
- Wat is beursmateriaal?
- Wat is een infographic?
- Wat is een organogram?
- Waarom zou ik een (grafische) advertentie gebruiken?
- Waarvoor gebruik ik een brochure?
- Waarvoor heb ik een flyer nodig?
- Wat is een folder?
- Hoe gebruik ik een poster?
- Wat is een (presentatie) hand-out?