Wat is een infographic?

Infographics: dé tool om aandacht te trekken en vast te houden
Misschien had je het niet altijd door, maar tegenwoordig zie je ze steeds vaker: infographics. Wat zijn infographics nou precies, wat zijn de voordelen van het gebruik van infographics en op welke manier worden infographics eigenlijk gemaakt? In dit artikel zetten wij de belangrijkste informatie rondom infographics voor jou uiteen. Binnen no-time ben je weer helemaal up-to-date!

Wat is een infographic?
Het is gebruikelijk om informatie over te brengen met woorden, maar soms blijkt het handiger of eenvoudiger om informatie te delen met behulp van tekst én beeld. Precies dat is een infographic: het is een combinatie van informatie (info) en een grafisch item (graphic), oftewel een grafische weergave van informatie waartussen een duidelijke onderlinge samenhang bestaat. Een belangrijk kenmerk van infographics is echter wel dat het visuele deel doorgaans belangrijker is dan de tekst. De tekst dient ter ondersteuning van het beeld, waardoor je in een infographic meestal niet veel tekst ziet.

Hoe ziet een infographic eruit?
Infographics bestaan in heel veel verschillende soorten en maten, er bestaat namelijk geen vaste vorm of layout waaraan een infographic moet voldoen. Je kunt infographics daarentegen wel herkennen aan het gebruik van verscheidene visuele elementen, zoals kleuren, vormen, iconen, pijlen, kopjes, illustraties en lettertypes. Deze elementen helpen om de informatie inzichtelijker te maken en zodoende een bepaalde boodschap over te brengen.

Zo kan een infographic met pijlen de volgorde of het beginpunt voor de lezer aanwijzen, om te zorgen dat de informatievoorziening op de juiste manier verloopt. Zie bijvoorbeeld deze infographic  in ons portfolio. Daarnaast kun je grafieken, illustraties of diagrammen terugzien in een infographic. De vorm van een infographic kan verschillen en is in principe niet belangrijk, zolang het doel maar wordt bereikt. Je kunt infographics bijvoorbeeld terugvinden op posters in stemhokjes, maar ook in de vorm van tegels op een webpagina.

Waar kun je infographics voor gebruiken?
Hoewel je infographics voor verschillende doeleinden kunt inzetten, zijn ze vooral bedoeld om informatie die niet iedereen makkelijk kan begrijpen, dan wel informatie die überhaupt niet – of moeilijk – in woorden kan worden uitgelegd, toegankelijk te maken. Met behulp van infographics kun je er dus voor zorgen dat deze informatie de juiste doelgroep bereikt.

Het gebruik van infographics kent vele voordelen:

  • Een infographic triggert de interesse. Het is een handig communicatiemiddel, dat vooral geschikt is voor mensen die visueel zijn ingesteld. Een lezer richt zich binnen een document onderbewust op informatie die in het oog springt. Dit kun je aan de hand van infographics vergroten.
  • Een infographic maakt informatie begrijpelijk. Het maakt zowel ingewikkelde informatie als een overschot aan informatie toegankelijk. Een infographic stelt de lezer in staat om de informatie beter en makkelijker te onthouden, maakt het leuker om te lezen en zorgt ervoor dat de lezer de inhoud sneller verwerkt.
  • Een infographic zorgt voor aantrekkelijke variatie. Het is een buitengewoon effectief middel om de leesbaarheid van en afwisseling binnen een document te vergroten en zo jouw (communicatie)doelen te bereiken.
  • Een infographic is overal toepasbaar. Natuurlijk past een infographic in een brochure, op een poster of in een magazine. Maar het is ook gemakkelijk online te delen, waardoor je een groot bereik hebt.

Voorbeelden van infographics

  • Infographics die bepaalde instructies, processen of procedures in kaart brengen, worden ook wel storygraphics genoemd. Bijvoorbeeld: hoe gebruik je een defibrillator? Of, hoe krijg ik mijn huis brandveilig?
  • Infographics die zijn gebaseerd op bepaalde (geografische) data, worden ook wel datagraphics Dit kan bijvoorbeeld een kaart zijn met de impact van milieuverandering op de verschillende landen ter wereld.
  • Er zijn tal van andere voorbeelden te bedenken die niet onder bovenstaande varianten vallen, zoals een uiteindelijk ontwerp of plattegrond van een bepaald (stedelijk) gebied waar nog volop werkzaamheden plaatsvinden of een looproute door een museum om bij de juiste tentoonstelling uit te komen.

Infographics (laten) ontwerpen?
Infographics kun je zelf maken, bijvoorbeeld via PowerPoint of InDesign, maar je kunt het ook uitbesteden aan een grafisch vormgever of grafisch ontwerpbureau, zoals House of Visual Design. Een grafisch vormgever realiseert de optimale manier om een infographic ‘vorm te geven’ en is vooral bezig met de visuele vormgeving, waaronder de layout, de typografie en het kleurgebruik. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat de infographic de juiste doelgroep bereikt.

Het inschakelen van grafische vormgevers bij de realisatie van jouw idee, kent meerdere voordelen; het biedt een hoop opties en wordt daarnaast gemaakt door mensen die er écht verstand van hebben. Zij kunnen jou helpen bij het maken van een optimale infographic, die aan al jouw wensen en eisen voldoet. Ook als je nog geen concrete ideeën in je hoofd hebt, kan een grafisch bureau jou helpen bij het bedenken hiervan. Hoe jouw infographic eruit komt te zien, hangt af van verschillende factoren, waaronder jouw motieven en de doelgroep.

Hoe gaat dat proces nou in zijn werk?
Een infographic ontstaat niet vanzelf, het vraagt om veel overleg, geduld, tijd en vooral creatieve zorgvuldigheid. Om een beeld te geven van het proces rondom de totstandkoming van een infographic, kun je onderstaand stappenplan bekijken. Dit plan bevat vier fases:

  1. Deze fase behelst een analyse van de doelgroep en het einddoel. Zo komen we erachter of we zowel de benodigde informatie als uw wensen en eisen, duidelijk op een rijtje hebben. Vervolgens gaan we aan de slag met de uitwerking van een grafisch design, dat wij vanuit verschillende invalshoeken benaderen.
  2. In deze fase staan onze creativiteit en jouw inzichten centraal; we werken onze ideeën uit tot verschillende concepten die we met jou doorspreken. Aansluitend bepalen we met welk concept jouw communicatiedoelen het best worden bereikt en welke visuele kenmerken we kunnen inzetten om deze doelen te ondersteunen. Dit gekozen concept gaan we vervolgens optimaliseren.
  3. Puntjes op de ‘i’-fase. Tot aan het definitieve ontwerp, is er een aantal controlemomenten om te kijken of we nog op één lijn zitten. Is dit niet zo? Dan kunnen we de vormgeving na jouw feedback en opmerkingen aanpassen. Zo zorgen we dat het eindproduct volledig naar wens is.
  4. Als je tevreden bent met het uiteindelijke resultaat, nadat we de puntjes op de i hebben gezet, sturen we de infographic op in een format naar jouw keuze. Je kunt de infographic dan meteen gebruiken.

Meer weten over infographics?
Bij House of Visual Design staan we altijd open voor nieuwe opdrachten. Heb je verdere hulp nodig bij het gebruiken of ontwerpen van infographics? Dan denken we aan de hand van onze vijf kernwaarden – toegankelijk, fris, flexibel eigenwijs en assertief – graag met je mee om samen jouw (communicatie)doelen te bereiken. Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.