Een tekst die aan één stuk doorgeschreven is, leest niet lekker. Kopjes en titels zorgen ervoor dat je gemakkelijker scannend kan lezen, omdat je ziet wat waar staan, én dat er meer ‘lucht’ in de tekst zit. Het geeft structuur aan de layout van het document. Voor tekstschrijvers is het belangrijk om in een kopje precies te vertellen wat de lezer kan verwachten, het onderwerp van dat hoofdstuk of die alinea. Bij de vormgeving is het belangrijk dat kopjes de aandacht trekken van de lezer, maar hem niet afleiden. Dat lukt met het juiste lettertype, de juiste kleur en de juiste grootte. Een huisstijl schrijft vaak voor hoe de kopjes moeten verschillen van de platte tekst. Bij een aanbesteding staat in de vormgevingseisen soms al vast dat alle tekst in dezelfde grootte en in hetzelfde lettertype moet, dan is kleurgebruik een goede manier om kopjes onderscheidend te maken.
Hoe belangrijk zijn koppen en titels?
Basisbegrippen
- Wat is een grafisch ontwerp?
- Wat is een layout?
- Wat verstaat HoVD onder grafische conceptontwikkeling?
- Wat is DTP?
- Wat is een huisstijl?
- Wat zijn vormgevingseisen?
- Wat zijn marges?
- Hoe kies je een lettertype?
- Hoe belangrijk zijn koppen en titels?
- Welk papierformaat heb ik nodig?
Grafische elementen
- Waarvoor gebruik je stockfoto’s?
- Wat houdt businessfotografie in?
- Waar heb ik een drukwerkbestand voor nodig?
- Wat is een interactieve pdf?
- Kleuren: wat is het verschil tussen CYMK, RGB en pantone?
- Wat is een EPS-bestand?
- Wat is het verschil tussen PNG en JPG bestand?
Eindproducten
- Waarvoor gebruik ik een huisstijlhandboek?
- Wat is beursmateriaal?
- Wat is een infographic?
- Wat is een organogram?
- Waarom zou ik een (grafische) advertentie gebruiken?
- Waarvoor gebruik ik een brochure?
- Waarvoor heb ik een flyer nodig?
- Wat is een folder?
- Hoe gebruik ik een poster?
- Wat is een (presentatie) hand-out?