ClickCease Skip to main content

Waarvoor gebruik ik een poster?

Posters: een beeld zegt soms meer dan 1000 woorden

Iedereen weet wel wat een poster is; het is immers een van de meest bekende én zichtbare grafische producten. Ze bestaan in talloze verschillende soorten en zijn voor de meest uiteenlopende doeleinden te gebruiken. Zo zijn posters terug te vinden in ieder bushokje, hangt de bibliotheek er vol mee, zijn ze in concertzalen vaak alom te bezichtigen en ontkom je er zelfs in de kantine niet aan. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar waar kun je een poster precies voor gebruiken? En wat is het geheim achter een pakkende poster? In dit artikel zetten wij de belangrijkste informatie rondom het gebruiken en ontwerpen van een poster voor jou uiteen. Binnen no-time ben je weer helemaal up-to-date!

Wat zijn posters en waar kun je ze vinden?
Met een poster wordt doorgaans een relatief groot bedrukt vel papier bedoeld, in tegenstelling tot het kleine formaat van bijvoorbeeld een flyer of folder. Het grotere formaat en de vaak publiekelijk toegankelijke plaatsen waar de posters worden opgehangen, maakt dat ze extra herkenbaar zijn. Een van de belangrijkste kenmerken van posters is dat de tekst ondergeschikt is aan het beeld. Een poster wordt niet gebruikt om grote hoeveelheden aan informatie inzichtelijk te maken, zoals dat het geval is bij brochures. Dit valt vaak op als je naar een poster kijkt, het is bij uitstek een manier om binnen één oogopslag de aandacht te trekken. Daarom kiest men, als het op posters aankomt, vaak voor mooie afbeeldingen of foto’s, kleurvlakken en koppen die goed op elkaar zijn afgestemd.

Aan een poster kunnen verschillende doelen ten grondslag liggen, waaronder: het verkopen van een product, het aanprijzen van een dienst of het introduceren van een bedrijf. Posters die voornamelijk gericht zijn op het overbrengen van informatie noemt men ook wel een informatieve poster, een voorbeeld hiervan is een poster met hygiënemaatregelen. Daarnaast zijn posters te gebruiken tijdens een beurs, open dag of evenement voor extra publiciteit. Een poster kan ofwel onderdeel uitmaken van een grotere campagne (zoals een parfumreclame) of op zichzelf staan.

Hoe kun je een poster (laten) maken?
Een poster zal doorgaans worden ontworpen door een grafisch ontwerper, zeker als het om grotere campagnes gaat. Je kunt een poster natuurlijk ook zelf ontwerpen. Een grafisch ontwerp zorgt ervoor dat er een continuïteit tussen tekstuele en grafische elementen ontstaat die de boodschap of het doel van de tekst kracht bijzet. Dit vereist de nodige expertise, zowel op grafisch als op tekstueel gebied. Afhankelijk van deze boodschap of dit doel, kan een grafisch ontwerp worden ingezet om dit nader uit te werken of te ondersteunen. Hoewel het op het eerste gezicht simpel lijkt, is een uitdaging om de poster in te zetten als effectief communicatiemiddel; de aanschouwer moet de boodschap namelijk begrijpen zonder verdere uitleg of context.

3 redenen om anno 2022 te kiezen voor een poster

  • Mensen kunnen niet om jou(w boodschap) heen. Na het zien van een indrukwekkende of opvallende poster met een heldere boodschap is de aanschouwer ervan eerder geneigd om iets te doen met de aan hem gepresenteerde informatie; het zet aan tot actie. Daarmee is een poster een sterk visueel reclamemiddel dat jouw producten of diensten in één klap aan een grote groep mensen aanprijst en ervoor zorgt dat de boodschap zich in hun hoofden blijft herhalen.
  • Je valt op in een wereld vol digitale informatie. Posters zijn continu zichtbaar, ze moeten én kunnen daarom extra opvallen. Het bekijken van een poster vergt bovendien weinig inspanning, omdat mensen niet actief op zoeken hoeven naar informatie. Daarnaast is fysiek drukwerk uitzonderlijk in een wereld waarin digitale communicatie de norm is. Doe er je voordeel mee!
  • Je kunt er alle kanten mee op. Posters kom je tegen in verschillende soorten en maten. Een duidelijk afgebakend formaat bestaat niet, waardoor een poster in feite geen beperkingen kent. Ook het doel dat ten grondslag ligt aan de poster kan van uiteenlopende aard zijn, zoals veiligheid, marketing of praktische instructies. Hierdoor is een poster makkelijk af te stemmen op jouw specifieke doelstellingen en kun je er helemaal je eigen draai aan geven.

5 uitzonderlijke tips om een goede poster te realiseren

  • Hang ze op een strategische plek. Posters zijn gemakkelijk te verspreiden en altijd zichtbaar. Het is daarom van belang om ervoor te zorgen dat jouw poster opvalt tussen andere posters, zeker op de plekken waar meerdere posters naast elkaar hangen. Pak het strategisch aan en bedenk van tevoren waar jij met jouw poster de gewenste indruk achterlaat, hang deze bijvoorbeeld op een plek waar de voor jouw poster relevante doelgroep vaak te vinden is.
  • Bedenk altijd welke boodschap je wil overdragen. Neem de boodschap als uitgangspunt van jouw poster, deze bepaalt alles: de tekst, afbeeldingen en titel moeten zowel met elkaar als met het doel in overeenstemming zijn. Speel met jouw boodschap in op de emotie van de aanschouwer, dat is jouw geheime wapen!
  • Houd de tekst kort maar krachtig. De boodschap moet compact en duidelijk geformuleerd zijn; het is immers de bedoeling dat de aanschouwer de poster en de boodschap ervan onthoudt. Veel tekst op een poster leidt alleen maar af. Mocht je meer informatie willen delen, dan is het misschien handig om te kiezen voor een ander communicatiemiddel.
  • Ga na wie je doelgroep is. Hoewel het lastig is om met een poster één concrete doelgroep te bereiken, kun je je wel enigszins verdiepen in de – voor jouw doeleinden – gewenste doelgroep. Ga eens op onderzoek uit, kom erachter waar jouw poster de meeste kans van slagen heeft én houd natuurlijk ook rekening met de doelgroep bij de vormgeving van de poster.
  • Blijf kritisch op wat je daadwerkelijk met de poster bereikt. Afhankelijk van het doel van jouw poster, is het geen slecht idee om deze eens in de zoveel tijd goed te evalueren. Heeft de poster het gewenste effect? Zo niet, wat kun je doen om daar iets aan te veranderen? Zeker posters die worden ingezet voor marketingdoeleinden of grootschalige campagnes, zijn op een gegeven moment niet meer relevant. Ook voor posters met veiligheidsvoorschriften kan het nuttig zijn om te bedenken of de informatie op de poster nog up-to-date is.

Waarom grafische vormgeving ervoor zorgt dat jouw poster zijn doel(en) bereikt
Een poster zet je in om een korte, doch krachtige boodschap achter te laten. Het moet dus een schot in de roos zijn: weinig tekst, maar met grote gevolgen. Dit kan alleen worden gerealiseerd met behulp van een sterke grafische vormgeving of layout ter ondersteuning van het gestelde doel.

Om dit te realiseren bestaan er verschillende werkbare programma’s, bijvoorbeeld InDesign, Illustrator en Photoshop. De grafische vormgeving van een poster kent een grote meerwaarde: het zorgt ervoor dat de aandacht wordt getrokken én wordt vastgehouden. Enkele grafische elementen om dit te bereiken, zijn als volgt:

  • Het gebruik van (speciale) kleuren of inkt om de aanschouwer te begeleiden, de belangrijkste elementen kracht bij te zetten en de aandacht van de doelgroep te trekken. De kleur dient daarnaast in overeenstemming te zijn met de afbeeldingen op de poster.
  • Het gebruik van illustraties, grafieken, professionele foto’s of afbeeldingen. Hierbij is het vooral van belang dat deze van goede kwaliteit zijn. Zoals reeds benoemd, is de tekst ondergeschikt aan het beeld: laatstgenoemde zal dus bovenal de aandacht moeten trekken
  • Het toepassen van verschillende papierformaten, om ervoor te zorgen dat jouw poster zich kan onderscheiden van de andere posters. Dit hangt natuurlijk af van de plek waar de poster wordt opgehangen, maar over het algemeen dient een poster wel goed leesbaar te zijn vanaf een bepaalde afstand.
  • Het kiezen van een bepaalde typografie en de opmaak van pakkende (onder)titels en koppen, lettertypes en marges. Zo is er bijvoorbeeld de keuze tussen sierletters, dikgedrukte of standaardlettertypes.
  • Het zal regelmatig voorkomen dat een poster in overeenstemming met een huisstijl of vormgevingseisen vanuit de opdrachtgever moet worden vormgegeven. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden.

Hoe House of Visual Design jou helpt bij het ontwerpen van een doeltreffende poster
Bij House of Visual Design kun je natuurlijk ook terecht voor de vormgeving van jouw posters. Ben je benieuwd naar de posters die wij al hebben ontworpen én naar onze andere verschillende opdrachten, dan kun je hier onze portfolio bekijken. Om een voorbeeld te geven van de manier waarop we een grafisch ontwerp realiseren, zie je hieronder een vereenvoudigd stappenplan dat wij hanteren voor de totstandkoming van fysiek drukwerk, waaronder posters. Dit plan bestaat uit vier fases:

  1. De denkfase: om de totstandkoming van het drukwerk in goede banen te leiden, analyseren we allereerst jouw doel(en). Wil je informeren, verkopen of overtuigen? Of ben je van plan deze doelen met elkaar te combineren? Daarnaast gaan we in op bepaalde technische aspecten, zoals het papierformaat en de verwachte oplage. Ook als je nog niet alles hebt uitgedacht, kunnen wij ondersteuning bieden met behulp van voorbeelden en adviezen.
  2. De conceptfase: wij denken na over jouw doel en (eventuele) ideeën, waarna wij onze creativiteit de vrije loop laten en bedenken wat hierbij past. Door ons in de doelgroep te verplaatsen en te bedenken wat zij moeten onthouden als zij jouw poster bekijken, gaan wij doelgericht aan de slag. Uit verschillende concepten kies jij de beste versie, waarna we samen nog bekijken of er verbeterpunten zijn.
  3. De puntjes op de ‘i’-fase: om erachter te komen of het ontwerp in printvorm net zo optimaal is als op het scherm, printen wij het eerst zelf. Is dit wat we van de poster mogen verwachten? Of moet er nog iets worden aangepast? Dan regelen we dit uiteraard voor jou!
  4. Het eindresultaat: alleen als jij 100% tevreden bent, zorgen we ervoor dat het definitieve bestand naar de drukker wordt gestuurd. Als je het hebt ontvangen, kun je er meteen mee aan de slag!

Meer weten over (het gebruik van) posters?
Bij House of Visual Design staan we altijd open voor nieuwe opdrachten. Heb je verdere hulp nodig bij het opmaken of inzetten van posters? Aan de hand van onze vijf kernwaarden – toegankelijk, fris, flexibel eigenwijs en assertief – denken we graag met je mee om een grafisch ontwerp/poster te realiseren dat bij jou(w bedrijf) past! Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.