De poster is een bekend grafisch product. Overal bestaan wel posters voor, van concerten tot lezingen en van producten tot vacatures. Vaak zijn posters op een groot papierformaat: A3 t/m A0. Daardoor vallen ze goed op als ze opgehangen worden, bijvoorbeeld op aanplaklocaties of in een winkel. In een poster is veel ruimte voor beeld, de tekst is ondergeschikt. Je zou kunnen zeggen dat posters vooral bedoeld zijn om de aandacht te trekken en iemand te activeren om iets te doen. Dat lukt beter met mooie foto’s, kleurvlakken en koppen die goed op elkaar afgestemd zijn. Het triggert de kijker om meer informatie op te zoeken. Posters zijn niet bedoeld om hele verhalen op te schrijven, maar juist om met weinig tekst veel impact te maken. Een sterke grafische vormgeving helpt daarbij.
Hoe gebruik ik een poster?
Basisbegrippen
- Wat is een grafisch ontwerp?
- Wat is een layout?
- Wat verstaat HoVD onder grafische conceptontwikkeling?
- Wat is DTP?
- Wat is een huisstijl?
- Wat zijn vormgevingseisen?
- Wat zijn marges?
- Hoe kies je een lettertype?
- Hoe belangrijk zijn koppen en titels?
- Welk papierformaat heb ik nodig?
Grafische elementen
- Waarvoor gebruik je stockfoto’s?
- Wat houdt businessfotografie in?
- Waar heb ik een drukwerkbestand voor nodig?
- Wat is een interactieve pdf?
- Kleuren: wat is het verschil tussen CYMK, RGB en pantone?
- Wat is een EPS-bestand?
- Wat is het verschil tussen PNG en JPG bestand?
Eindproducten
- Waarvoor gebruik ik een huisstijlhandboek?
- Wat is beursmateriaal?
- Wat is een infographic?
- Wat is een organogram?
- Waarom zou ik een (grafische) advertentie gebruiken?
- Waarvoor gebruik ik een brochure?
- Waarvoor heb ik een flyer nodig?
- Wat is een folder?
- Hoe gebruik ik een poster?
- Wat is een (presentatie) hand-out?