De poster is een bekend grafisch product. Je kunt posters overal vinden, van concerten tot lezingen en van producten tot vacatures. Posters onderscheiden zich ten opzichte van flyers door hun grote papierformaat: A3 t/m A0. Daardoor vallen ze goed op als ze opgehangen worden, bijvoorbeeld in een bushokje of in een winkel. Omdat een poster van grote afstanden zichtbaar moet zijn is het vooral gericht op beeld, de tekst is daaraan ondergeschikt. Posters zijn niet bedoeld om hele verhalen op te schrijven, maar vertellen hele verhalen met slechts enkele beelden of, in sommmige gevallen, met enkele (vormgegeven) woorden. Je zou kunnen zeggen dat posters vooral bedoeld zijn om de aandacht te trekken en iemand te activeren om iets te doen. Dat lukt beter met mooie foto’s, kleurvlakken en titels die uitstekend op elkaar afgestemd zijn. Het triggert de kijker om meer informatie op te zoeken. De voorwaarde van een poster is dat het één duidelijke boodschap bij de doelgroep over moet brengen.
In sommige gevallen kan een poster ook digitaal zijn. Denk hierbij aan schermen op stations, langs de weg en op digitale schermen aan kantoorpanden of winkels.