Elke foto wordt door iemand gemaakt. Dat betekent dat die foto ‘eigendom’ is van de fotograaf, er zijn rechten aan verbonden. Daarom mag een foto niet zomaar zonder vermelding en/of betaling van de eigenaar/bron in een grafisch ontwerp gebruikt worden. Sommige fotografen stellen hun foto’s rechtenvrij ter beschikking op internet. Dat zijn zogeheten stockfoto’s. Die kan je kopen, waarna je ze zonder vermelding van de bron kan gebruiken, bijvoorbeeld op de cover van een jaarverslag of op een flyer. Je hoeft dan niet per se een fotoshoot te organiseren met een fysieke fotograaf (zoals bij businessfotografie) om bijvoorbeeld foto’s te krijgen van een kantoor of gebouw. Het nadeel van stockfoto’s is dat ze over het algemeen een beetje onpersoonlijk zijn en ‘gestyleerd’ om te zien. Sommige websites bieden ook gratis stockfoto’s aan, maar dat aanbod is vele malen kleiner dan de betaalde stockfoto’s.
Waarvoor gebruik je stockfoto's?
Basisbegrippen
- Wat is een grafisch ontwerp?
- Wat is een layout?
- Wat verstaat HoVD onder grafische conceptontwikkeling?
- Wat is DTP?
- Wat is een huisstijl?
- Wat zijn vormgevingseisen?
- Wat zijn marges?
- Hoe kies je een lettertype?
- Hoe belangrijk zijn koppen en titels?
- Welk papierformaat heb ik nodig?
Grafische elementen
- Waarvoor gebruik je stockfoto’s?
- Wat houdt businessfotografie in?
- Waar heb ik een drukwerkbestand voor nodig?
- Wat is een interactieve pdf?
- Kleuren: wat is het verschil tussen CYMK, RGB en pantone?
- Wat is een EPS-bestand?
- Wat is het verschil tussen PNG en JPG bestand?
Eindproducten
- Waarvoor gebruik ik een huisstijlhandboek?
- Wat is beursmateriaal?
- Wat is een infographic?
- Wat is een organogram?
- Waarom zou ik een (grafische) advertentie gebruiken?
- Waarvoor gebruik ik een brochure?
- Waarvoor heb ik een flyer nodig?
- Wat is een folder?
- Hoe gebruik ik een poster?
- Wat is een (presentatie) hand-out?