Wat is Digital Design?

Digital design: dé moderne manier van communiceren
Het is anno 2022 niet langer voldoende om louter een succesvol ‘offline’ bedrijf te runnen. De tijden zijn veranderd, waardoor de eerste kennismaking met een merk of bedrijf vaak digitaal of online plaatsvindt. Om ervoor te zorgen dat die kennismaking een positieve en blijvende indruk achterlaat, kun je gebruikmaken van een spot-on digital design. Maar wat is digital design precies, welke mogelijkheden biedt het en hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf of merk zich óók digitaal blijft onderscheiden? In dit artikel zetten wij de belangrijkste informatie rondom digital design voor jou uiteen. Binnen no-time ben je weer helemaal up-to-date!

Waarom je in 2022 vooral moet investeren in digital design

Als je jouw bedrijf of merk een extra boost wilt geven, kan de digitale vormgeving niet achterblijven. Digital design is een verzamelnaam voor allerlei verschillende digitale vormen die je in dienst van een bedrijf kunt inzetten, waaronder de nieuwsbrief, e-mails, website, een app of sociale media. Hierbij gaat het om zowel online als offline goed verlopende communicatie van de gewenste kwaliteit. Zo laat je jouw merk- of bedrijf(sidentiteit) helemaal tot haar recht laten komen.

Digital design bestaat niet in één vorm: de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt ervoor kiezen om jouw digitale omgeving in zijn geheel te laten ontwerpen aan de hand van unieke voor jouw bedrijf gerealiseerde templates, bijvoorbeeld voor de socialemediakanalen en webpagina’s. Maar je kunt er ook voor kiezen om een bepaald onderdeel van een digitaal kanaal – zoals pdf-bestanden, illustraties, GIF’s en online advertenties te laten ontwerpen.

4 belangrijke tips met het oog op digital design
Zoals benoemd, is de eerste indruk die we van een bepaald bedrijf krijgen vaak online. Dit heeft voor- en nadelen:

  • Door de toename van online platforms en tools zijn er oneindig veel mogelijkheden ontstaan om jouw bedrijf op de markt te zetten. De keerzijde hiervan is echter dat het lastig blijkt om de juiste doelgroep te bereiken; met één klik en zoekwoord op Google of sociale media komen er oneindig veel merken voorbij die zich proberen op te dringen. Opvallen is dus noodzakelijk.
  • Om op te vallen is het belangrijk dat de doelgroep die je probeert te bereiken aansluit bij jouw merkidentiteit, deze moet herkenbaar en consistent zijn.
  • Om de doelgroep te bereiken moeten jouw communicatie en platforms laagdrempelig en toegankelijk zijn. Zo komt de gewenste doelgroep bij jou terecht. Denk niet dat je vervolgens klaar bent en je doel hebt bereikt! Je wilt immers bewerkstelligen dat de gewenste doelgroep bij jou blijft hangen en steeds terugkomt. Hiervoor moet je de lezers prikkelen.
  • Krijg niet de illusie dat je digitale design ooit helemaal af is, zoals dat wel zo kan zijn bij de grafische vormgeving van één product. Binnen de digitale wereld worden er elke dag sprongen gemaakt, de innovatie gaat nergens anders zó snel en de opkomst van nieuwe – voor jou relevante – platforms kan zomaar gebeuren. Dit biedt ook kansen: je bent nooit uitgeleerd en krijgt steeds opnieuw de mogelijkheid om jouw merkidentiteit te innoveren.

Hoe grafische vormgeving en digital design met elkaar overeenkomen en van elkaar verschillen
Digital design vertoont in bepaalde opzichten zeker de nodige overeenkomsten met de grafische vormgeving van teksten. Zo wordt voor de vormgeving van beide gebruik gemaakt van verschillende elementen, waaronder:

  • Het aanpassen van en ‘spelen met’ lettertypes, lettergrootte, regelafstand etc.
  • Kleurgebruik: op welke manier en waar kun je kleuren inzetten om een tekst of digitale omgeving aantrekkelijker te maken?
  • De indeling en structuur van de tekst of digitale omgeving door de tekst in kolommen te verdelen, het invoegen van witregels, het verplaatsen van alinea’s, het uitlijnen aan de hand van marges en door gebruik te maken van koppen en titels.
  • Het plaatsen en toevoegen van andere grafische elementen, zoals infographics, diagrammen, illustraties en foto’s.

Er bestaan echter ook verschillen tussen digital design en de grafische vormgeving van een tekst: bij een doordacht digital design draait het vooral om de consistentie van een bepaalde merk- of bedrijfsidentiteit. Het komt immers professioneel over als de digitale wereld om jouw merk of bedrijf heen, dezelfde, duidelijke boodschap uitstraalt. Het is vaak een verlengde of uitwerking van de huisstijl en het gaat niet – zoals bij een eenmalige grafische opdracht – om het vormgeven van één product of uitging. Een professionele uitstraling gaat bereik je niet met de eerste de beste standaardtemplate van Word, maar dient een onderscheidende en positieve indruk achter te laten. Als jouw publiek immers positief is verrast op één van jouw kanalen, dan is de kans groot dat zij tevens benieuwd zijn naar alles wat jouw bedrijf nog meer te bieden heeft!

Digital design: zelf ontwerpen of toch liever uit handen geven?
Je zou een digital design zelf kunnen realiseren, maar dat is best een hele opgave. Zeker als je op zoek bent naar een innovatief design of wanneer de merkidentiteit nog moet worden opgezet, is het verstandig om de krachten te bundelen met professionals op het gebied van digital design – vaak grafisch ontwerpers of grafisch vormgevers. Zij zijn bekend met de vele uitdagingen van het vak en komen er tijdens het proces achter wat perfect bij jouw bedrijf of merk past! Of het design nu moet voldoen aan vormgevingseisen, zoals het hanteren van een huisstijl, je op zoek bent naar meer consistentie of nog helemaal geen idee hebt hoe alles in zijn werk gaat, de professionals helpen je er graag bij! Daarnaast zijn zij natuurlijk op de hoogte van de meest efficiënte programma’s om jouw design te realiseren, waarbij ze waarschijnlijk vooral gebruik zullen maken van Word, InDesign, of Illustrator.

In 4 stappen naar een digital design dat perfect bij jou(w bedrijf) past
Bij House of Visual Design kunt je natuurlijk ook terecht voor digital design. Het proces dat aan het uiteindelijke ontwerp voorafgaat, verschilt natuurlijk per kanaal en (communicatie)doel. Ben je benieuwd naar onze verschillende opdrachten, dan kun je hier onze portfolio bekijken. Om een voorbeeld te geven van de manier waarop we een passend digital design voor jou(w bedrijf) realiseren, zie je hieronder een vereenvoudigd stappenplan. Dit plan bestaat uit vier fases:

1. Denkfase: aan de hand van de belangrijkste informatie – merkidentiteit, doelgroep en communicatiedoelen – zoeken we naar de kern van jouw verhaal. Hoe wil jij het medium gebruiken en inrichten? Waar moet de lezer zijn aandacht op richten en hoe zorgen we dat het medium op een laagdrempelige manier toegankelijk is? Op basis hiervan bepalen wij waar onze focus ligt.

2. Conceptfase: in deze fase laten we onze creativiteit de vrije loop. Welke middelen kunnen we inzetten om de communicatiedoelen te bereiken? Past onze vormgeving daadwerkelijk binnen jouw eisen en wensen? Uiteraard zijn er controlemomenten en passen we ons concept aan met behulp van jouw opmerkingen en/of verbeterpunten. Ben je helemaal tevreden over het digitale design? Dan is het tijd voor de implementatie van het definitieve ontwerp.

3. Puntjes op de ‘i’-fase: in deze fase verwerken we de tekst in het definitieve digitale design. Dit is ook het moment om eventuele laatste opmerkingen met betrekking tot de tekst en vormgeving door te geven. Ben je nu écht 100% tevreden?

4. Eindresultaat: de allerlaatste, definitieve en goedgekeurde versie sturen we in het juiste formaat naar je op. Dit is het begin van jouw digitale merkidentiteit!

Meer weten over digital design?
Wil je gebruikmaken van onze expertise op het gebied van digital design? Dan denken we graag met je mee om samen naar een eindresultaat toe te werken dat volledig naar jouw wensen en eisen is! Of heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de verschillende mogelijkheden die House of Visual Design jou binnen de moderne, grafische wereld kan bieden? Daar helpt ons enthousiaste team je natuurlijk graag bij. Neem hier vrijblijvend contact met ons op.