Een layout van een product is de compositie van de losse elementen. Het idee achter een layout is dat de grafisch vormgever bewust kiest op welke plek bepaalde onderdelen staan in het grafisch ontwerp. De verhouding tussen die elementen zorgen namelijk voor een bepaalde uitstraling en maken dat een layout geslaagd is of niet. Neem een A4-bladzijde van een zakelijke tekst. Een voorbeeld van een element dat impact heeft op de layout, is een gekleurde header met daarin de titel. Die header markeert het begin van de tekst, geeft kleur aan het geheel en brengt balans tussen tekst en grafische elementen. Nog een voorbeeld is het handhaven van witruimtes tussen kolommen en alinea’s, die zorgen ervoor dat de layout bijvoorbeeld heel licht of juist wat zwaarder oogt. Zo draagt de layout bij aan de boodschap die een document overdraagt op de lezer.
Wat is een layout?
Basisbegrippen
- Wat is een grafisch ontwerp?
- Wat is een layout?
- Wat verstaat HoVD onder grafische conceptontwikkeling?
- Wat is DTP?
- Wat is een huisstijl?
- Wat zijn vormgevingseisen?
- Wat zijn marges?
- Hoe kies je een lettertype?
- Hoe belangrijk zijn koppen en titels?
- Welk papierformaat heb ik nodig?
Grafische elementen
- Waarvoor gebruik je stockfoto’s?
- Wat houdt businessfotografie in?
- Waar heb ik een drukwerkbestand voor nodig?
- Wat is een interactieve pdf?
- Kleuren: wat is het verschil tussen CYMK, RGB en pantone?
- Wat is een EPS-bestand?
- Wat is het verschil tussen PNG en JPG bestand?
Eindproducten
- Waarvoor gebruik ik een huisstijlhandboek?
- Wat is beursmateriaal?
- Wat is een infographic?
- Wat is een organogram?
- Waarom zou ik een (grafische) advertentie gebruiken?
- Waarvoor gebruik ik een brochure?
- Waarvoor heb ik een flyer nodig?
- Wat is een folder?
- Hoe gebruik ik een poster?
- Wat is een (presentatie) hand-out?